loader image

جستجو

Why did Erdogan win

نشنال اینترست:
چرا اردوغان پیروز شد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، به بررسی این سوال پرداخت که چرا اردوغان پیروز شد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «سینان سیدی» نوشت: شکست«قلیچداراوغلو» از اردوغان نه‌تنها برای ترک‌ها، بلکه برای دموکراسی جهانی باخت است.

پیروزی اردوغان می‌تواند به افزایش اقتدارگرایی در ترکیه منجر شود. پیروزی اردوغان نشان می‌دهد که برکناری مستبدان از طریق انتخابات دشوار است.

برخی امیدوار بودند که او در سال 2023 شکست بخورد. چرا اردوغان با وجود سوء مدیریت اقتصادی، فساد و حکومت ‌‌‌غیر‌دموکراتیک پیروز شد؟

حقیقت این است که رقیب او، قلیچداراوغلو، ضعیف بود و به دلیل اصرار او توسط ائتلاف اتحاد ملت انتخاب شد. اصرار قلیچداراوغلو بر نامزدی خود، حرص و آز سیاسی بود که هزینه زیادی برای ترکیه داشت.

انتظار می‌رود مخالفان بدون بحث و انتقاد از قلیچداراوغلو حمایت کنند و یا خطر حمایت از اردوغان را داشته باشند.

 

انتشار نظرسنجی‌های پیش از انتخابات که پیروزی اردوغان را پیش‌بینی می‌کرد، غیراخلاقی تلقی می‌شد.

بحث در مورد سیاست ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. قلیچداراوغلو به‌عنوان تنها نامزد انتخاب شد و رای‌‌‌دهندگان و تحلیلگران حق اظهار نظری نداشتند. متأسفانه، این کوتاه است.

تحمیل‌ها، چه از سوی یک شخصیت اقتدارگرا یا دموکراتیک اجباری شود، وزن یکسانی دارند.

تیم قلیچداراوغلو به‌جای ارزیابی استراتژی کارزار خود، پیام فراگیر و معتدل خود را کنار گذاشت.

چند روز قبل از انتخابات، آن‌ها با تعهد به اخراج پناه‌جویان سوری تلاش کردند رای‌‌‌دهندگان ملی‌گرا را جلب کنند. او با حزب راست افراطی پیمان بست و به دلیل موفقیت اردوغان در جلب نظر رای‌‌‌دهندگان ناسیونالیست راست، استراتژی مبارزات انتخاباتی خود را تغییر داد.

تیم قلیچداراوغلو نتوانست به‌سرعت اتهامات را رد کند و تاکتیک‌های اردوغان را پیش‌بینی نکرد.

برای افشای اقدامات اردوغان، یک رویکرد ساده، گردآوری یک حلقه برجسته از رفتار گذشته او، از جمله توهین به زنان، حمله به معترضان و نمایش تلاش‌های پسرش برای پنهان کردن انبوهی از پول نقد است.

در حالی که این تاکتیک منفی تلقی می‌شود، حداقل صادقانه خواهد بود.

قلیچداراوغلو به دلیل مزیت نامتناسب رسانه‌ای اردوغان در رقابت‌های انتخابات ‌‌‌ریاست‌جمهوری، شانس عادلانه‌ای در برابر اردوغان نداشت.

بیشتر ادعاها مبنی بر تخلفات انتخاباتی نتیجه را تغییر نمی‌دهد. سازمان امنیت و همکاری اروپا که ناظران انتخاباتی را در آن حضور داشت، شرایط ناعادلانه را گزارش کرد، اما هیچ خرابکاری عمده‌ای در دموکراسی پیدا نکرد.

با وجود مبارزات انتخاباتی ضعیف قلیچداراوغلو، برخی معتقدند که او بهترین گزینه برای رویارویی با اردوغان بود.