loader image

جستجو

Why Erdogan wants a seat in the United Nations for Muslims

گیت استون:
چرا اردوغان یک کرسی در سازمان ملل برای مسلمانان می‌خواهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «گیت استون» در مطلب خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا اردوغان یک کرسی در سازمان ملل برای مسلمانان می‌خواهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه گیت استون در مطلب خود به‌قلم «بوراک بکدیل» نوشت: در سخنرانی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل که از سوی رسانه‌های ترکیه (که 90 درصد آن را کنترل می‌کند) ‌‌به‌عنوان یک چالش بین‌المللی شجاعانه استقبال کرد.

او از جامعه بین‌المللی خواست که به‌طور دسته‌جمعی با آنچه که او فکر می‌کند بزرگ‌ترین بیماری بشریت است مبارزه کند: اسلام هراسی.

او گفت که می‌خواهد با دادن کرسی دائمی به کشورهای مسلمان در شورای امنیت سازمان ملل، نظم سیاسی بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم را متحول کند.

اردوغان از جهان می‌خواهد که دولت جداشده ترکیه، جمهوری ترک قبرس شمالی را که تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است، به رسمیت بشناسد.

این دولت پس از تهاجم غیرقانونی ترکیه به قبرس در سال 1974 پدیدار شد.

اردوغان اعتراف کرد که ناتو را گروگان گرفته است. وی در روز 26 سپتامبر گفت که اگر آمریکا به تعهدات خود مبنی بر تحویل جنگنده‌های اف-16 به آنکارا پایبند باشد، پارلمان ترکیه به تعهد او مبنی بر تصویب الحاق سوئد به ناتو پایبند خواهد بود.

در جهان بینی اردوغان، اسلام هراسی بزرگ‌ترین تهدید برای بشریت است. بمب‌گذاران انتحاری و شکنجه‌گر اسلام‌گرایان تندرو نیستند.

«چشم‌های استراتژیک» جهان باید از نزدیک به سخنرانی رجب طیب اردوغان، در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل می‌نگریستند.

این هشدار دیگری به غرب در مورد طرح اسلام‌گرایانه مورد نظر او برای کل جهان بود، نه اینکه او می‌تواند این جاه‌طلبی را انجام دهد، بلکه هدف او با چندین پرچم خونین همراه است.

اردوغان در سخنرانی خود نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در قبرس را بدنام کرد.

او متعهد شد که در کنار آذربایجان علیه ارمنستان در مناقشه قره‌باغ کوهستانی بجنگد و جای تعجب نیست که او خواستار حمایت جهانی از آرمان فلسطین شد.

از طرف دیگر، او زمانی که از استفاده از رنگ‌های دگرباشان جنسی در ساختمان سازمان ملل که با رنگ‌های روشن که اهداف توسعه پایدار را ترویج می‌کنند تزئین کرده است و ناراحت است، به مایه خنده جهان تبدیل شد.

اردوغان گفت که دوست دارد با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفتگو کند.

اردوغان گفت: «یکی از مسائلی که بیش از همه مرا آزار می‌دهد این است که هنگام ورود به مجمع عمومی سازمان ملل، رنگ‌های دگرباشان جنسی را روی پله‌ها و جاهای دیگر می‌بینید».

سوئد می‌خواهد برای جلوگیری از هرگونه تجاوز روسیه به ناتو بپیوندد. این کشور پس از تهاجم روسیه به اوکراین در اوایل سال 2022، همراه با کشور همسایه فنلاند، درخواستی را ارائه کرد که در ماه آوریل با استقبال مواجه شد. همه کشورهای عضو باید در مورد تازه واردها به توافق برسند و ترکیه نگهدارنده اصلی است.

تحلیلگران سیاسی توافق دارند که این تأخیر باعث افزایش تنش بین ترکیه و متحدانش در ناتو به رهبری آمریکا می‌شود که به‌طور فزاینده‌ای برای عضویت سوئد بی‌تاب هستند.

در همین حال، یک روزنامه‌نگار شجاع ترکیه ویدئویی را پخش کرد که نشان می‌دهد تروریست‌های داعش در ترکیه بازداشت می‌شوند، سپس آزاد می‌شوند و برای آموزش نظامی به اردوگاه‌های دولتی فرستاده می‌شوند.

در این ویدئو نشان داده شد که تروریست‌های آموزش‌دیده شامل فرماندهان ارشد داعش هستند. هیچ یک از مقامات دولتی فیلم اسماعیل سایماز، روزنامه‌نگار برجسته، منتقد دولتی و ستون نویس روزنامه مخالف [Sözcü] را تکذیب نکرده است.

اگرچه به ندرت در حوزه عمومی قابل مشاهده است، اما سیاستمداران واقع‌بین هستند که مشکل اردوغان در جهان غرب را بهتر از بسیاری از خوش بینان خودفریب درک می‌کنند.

یکی از آن‌ها، تیری مارانی، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا، است که در یک سخنرانی در ماه سپتامبر این موضوع را به صراحت بیان کرد: «اردوغان قدرت خود را از 2 چیز به دست می‌آورد: از دست دادن قدرت و کوری [استراتژیک] ما.»

شعار «یک ملت، یک پرچم، یک میهن، یک دولت» بخش ‌‌‌‌‌قابل‌توجهی از دیدگاه سیاسی اردوغان را در برمی‌گیرد.

با این حال، در تحلیل تأثیرات فکری و افکار عمومی اردوغان سخنرانی‌ها ‌‌به‌ویژه آن‌هایی که به این شعار و آن اشاره دارند ایده‌های تشکیل‌‌دهنده، آشکار می‌شود که منظور او در چیست. استناد به چنین مفاهیمی به راحتی با آنچه فرد مورد نظر است همسو نمی‌شود.

مطالعه دقیق روشی که اردوغان از این مفاهیم استفاده می‌کند ملت، پرچم، وطن و دولت نشان می‌دهد که وجود دارد 3 عنصر کلیدی، شکل‌‌دهنده جهان‌بینی اردوغان هستند.

اگرچه اولا اغلب ‌‌به‌عنوان جاه‌طلب، هم مرز با ماگالومانی به تصویر کشیده می‌شود، با این حال اردوغان توسط یک مأموریت اخلاقی قوی هدایت می‌شود که آن تحت درک مانوی از جهان است.

علاوه بر این، اردوغان که غالباً اسلام گرایی او را در میان تنش با شرکای ائتلاف ملی‌گرای فعلی خود می‌دانند، به‌طور منظم از مفهوم گسترده ای از هویت ملی صحبت می‌کند.

در نهایت، تأکید بر وحدت و یگانگی یا توحید در جهان بینی اردوغان نقش اساسی دارد. در واقع، پروژه اردوغان و بنابراین شعار او آرزو است، نه توصیف.

اردوغان ‌‌به‌دنبال ایجاد یک ملت، میهن و دولت جدید است، البته با پرچم فعلی ترکیه. برای اردوغان، ملت مجموعه‌ای است که فراتر از ترکیه گسترش می‌یابد و شامل همه مسلمانان، مردم ستمدیده و حامیان پروژه سیاسی اردوغان می‌شود.