loader image

جستجو

Why does Israel imprison so many Palestinians

وکس:
چرا اسرائیل این همه فلسطینی‌ را زندانی می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «وکس» در یادداشت تازه خود با اشاره توافق اخیر بین اسرائیل و حماس، به بررسی این سوال پرداخت که چرا اسرائیل این همه فلسطینی را زندانی می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه وکس در یادداشت تازه خود به‌قلم «عبدالله فیاد» نوشت: در روز 12 اکتبر، در روستای وادی السیق در کرانه باختری، سربازان و شهرک‌‌‌‌‌‌نشینان اسرائیلی 3 فلسطینی را بازداشت و ساعت‌ها به آزار و اذیت آن‌ها گذراندند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که اسرائیلی‌ها زندانیان را تا زیر لباس‌هایشان درآورده‌اند، با چشم‌بند و عکس‌برداری از آن‌ها، با چاقو و لوله آهنی آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده، سیگار را روی بدن‌شان خاموش کرده و حتی روی آن‌ها ادرار کرده‌اند.

یکی از بازداشت‌شدگان این تجربه را «ابوغریب با ارتش [اسرائیل] (رژیم صهیونیستی)» توصیف کرد.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت که در حال بررسی این حادثه است، اما این روایت هولناک در خلأ رخ نداده است.

از زمانی که حماس در روز 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد، فلسطینیان در کرانه باختری قربانی افزایش خشونت‌هایی شده‌اند که هم توسط سربازان و هم شهرک‌‌‌‌‌‌نشینان اسرائیلی انجام می‌شود.

یکی از منابع اصلی این تشدید، ابزار سرکوبی است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مدت‌هاست علیه فلسطینی‌ها به کار گرفته است و در هفته‌های اخیر حتی با خشونت بیشتری از آن استفاده کرده است:

بازداشت اداری، رویه‌ای که به اسرائیل اجازه می‌دهد فلسطینی‌ها را به‌طور نامحدود بدون اتهام یا محاکمه زندانی کند.

3 فلسطینی که در وادی السیق مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند، در همان روزی که بازداشت شدند، آزاد شدند و متعاقباً به بیمارستان فرستاده شدند؛

اما بسیاری از زندانیان اسرائیل ماه‌ها یا حتی سال‌ها در حبس می‌مانند، بدون اینکه متهم به جرمی شوند.

و در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استدلال می‌کند که این یک اقدام امنیتی پیشگیرانه قانونی است که به آن اجازه می‌دهد مردم را برای طیفی از فعالیت‌های سیاسی، از جمله سخنرانی و اعتراض غیرخشونت‌‌‌‌‌آمیز هدف قرار دهد، گروه‌های حقوق بشر استفاده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از بازداشت اداری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانسته‌اند.

پس از حمله حماس در روز 7 اکتبر که در آن حدود 1 هزار و 200 اسرائیلی کشته شدند، توجه جهان به بیش از 200 گروگان اسرائیلی که در آن روز اسیر شدند و چگونگی بازگرداندن آن‌ها به خانواده‌هایشان معطوف شد.

اما در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای حمله نظامی بعدی خود به غزه آماده می‌شد، سرنوشت هزاران اسیر فلسطینی که ‌‌به‌طور غیرقانونی توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بازداشت شده بودند.

‌‌به‌طور ‌‌‌‌‌‌‌‌قابل‌توجهی در بسیاری از گفتگوها در مورد اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چگونه می‌تواند آزادی گروگان‌ها را تضمین کند نادیده گرفته شد که این یک غفلت مهم است زیرا این زندانیان شامل صدها کودک، برای حداقل یک راه‌حل دیپلماتیک بالقوه کلیدی هستند: مبادله زندانیان.

همان‌طور که توافق اخیر بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حماس نشان می‌دهد، این نه یک ایده حاشیه‌ای بود و نه یک پیشنهاد ‌‌‌‌‌‌غیر‌واقعی. در واقع، اسرائیل پیش از این بارها دست به این‌گونه مبادلات زده است و هزاران اسیر فلسطینی در نتیجه چنین معاملاتی در طول سال‌ها آزاد شده‌اند. ‌‌به‌عنوان مثال، در سال 2011، 1 هزار و 27 فلسطینی در ازای یک سرباز اسرائیلی که توسط حماس گروگان گرفته شده بود، از زندان آزاد شدند.

این نوع قطعنامه‌ها منحصر به منطقه نیست. هر چند وقت یک‌بار، دولت‌هایی که ‌‌به‌دنبال نجات شهروندان خود از گروگان گرفتن هستند، اصرار دارند که با گروگان گیران درگیر نشوند.