loader image

جستجو

Why has Israel intensified its attacks on Iranian targets

جروزالم پست:
چرا اسرائیل حملات خود به اهداف ایرانی را تشدید کرده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت اخیر خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا اسرائیل حملات خود به اهداف ایرانی را تشدید کرده است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست در یادداشت اخیر خود به‌قلم «جاناتان اسپایر» نوشت:به گزارش رسانه‌های منطقه‌ای، طی ماه گذشته، افزایش قابل‌توجهی در عملیات‌های هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه اهداف مرتبط با ایران در خاک سوریه، رخ داده است.

هواپیماهای اسرائیلی در 6 سپتامبر به فرودگاه حلب در شمال سوریه حمله کردند. این عملیات، پس از حمله قبلی به همان هدف در 31 آگوست انجام شد.

در همین حال، رویترز به نقل از یکی از «فرماندهان ائتلاف منطقه‌ای تحت حمایت جمهوری اسلامی» مدعی شد که این حمله درست قبل از ورود یک هواپیما از ایران صورت گرفته است.

صرف‌نظر از ماهیت دقیق این عملیات، این عملیات به دنبال مجموعه‌ای از حملات منتسب به اسرائیل، برای هدف قرار دادن اهداف سوریه در هفته‌های اخیر صورت گرفت.

به نظر می‌رسد روسیه در حال عقب‌نشینی از سوریه است. این نیاز به یک هشدار فوری دارد. حفظ حکومت اسد نیز یک هدف روشن برای مسکو است.

اما فراتر از این، روس‌ها اکنون مشغول یک کارزار نظامی ضعیف و متزلزل در اوکراین هستند. مسکو ظرفیت دو درگیری استراتژیک نزدیک را در آن واحد ندارد.

اول اینکه، غیبت روسیه به معنای اهمیت و آزادی بیشتر برای نقش ایران در سوریه است. اما آسیب‌پذیری تهران و آزادی عمل اسرائیل را نیز افزایش خواهد داد.

دوم اینکه، در غیاب هرگونه فرآیند دیپلماتیک مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و با توجه به عزم اسرائیل برای عقب راندن این کشور از جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای‌اش، رویارویی این دو کشور محتمل‌تر می‌شود.

شایان ذکر است که ایران قرار است این هفته در اجلاس سران شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان، به عضویت کامل دست یابد.

شکست دولت کنونی آمریکا در موفقیت در دیپلماسی هسته‌ای، تهران را در این باور راسخ‌تر خواهد کرد که آمریکا یک قدرت در حال خروج از غرب آسیاست.

در نهایت، مهم است توجه داشته باشیم که افزایش فعالیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به وضوح تنها به سوریه مربوط نیست، بلکه بخشی ازاستراتژی مقابله دولت یهود با فعالیت ایران در منطقه است.

در حالی که دیپلماسی هسته‌ای به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، به نظر می‌رسد که روحیه جنگ‌طلبی درغرب آسیا احساس می‌شود.