loader image

جستجو

Israeli security forces deploy amid clashes with Palestinian protesters in Hebron city in the occupied West Bank, on April 1, 2022. - Israeli forces shot dead a Palestinian man during clashes in the flashpoint occupied West Bank city of Hebron, the latest in a surge of violence, the Palestinian health ministry said. The Palestinian Wafa news agency identified the dead man as Ahmad al-Atrash, who had previously served six years in an Israeli prison. (Photo by MOSAB SHAWER / AFP)

جروزالم پست:
چرا اسرائیل فشار نظامی و تاکتیک آزادی گروگان‌ها را تغییر داد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشتی به بررسی این سوال پرداخت که چرا اسرائیل فشار نظامی و تاکتیک آزادی گروگان‌ها را تغییر داد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشتی به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: در اواسط ماه نوامبر، یک ماه پس از کشتار حماس در 7 اکتبر، ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با تمام توان در غزه جنگید.

بخش‌هایی از نیروها در اطراف شهر غزه مستقر شدند و این گروه با حمله بزرگ زرهی و پیاده‌نظام اسرائیل و همچنین صدها حمله هوایی در شب و روز مواجه بود.

نبردهای زمینی در ماه نوامبر که با حمله روز 27 اکتبر آغاز شده بود، به برخی از اهداف خود دست یافت. یکی از اهداف بازگرداندن گروگان‌ها بود. یک معامله توافق شد و گروگان‌ها در اواخر ماه نوامبر سال 2023 آزاد شدند.

به مردم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفته شد که حمله زمینی آزادی گروگان‌ها را تضمین کرده است، اما توافق دیگری صورت نگرفت. حماس با حمایت قطر به افزایش تقاضاها ادامه داد.

اسرائيل(رژیم صهیونیستی) به حماس آنچه را كه می‌خواست داد بدون اينكه انتظاري در عوض داشته باشد. ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ماه آوریل از شمال غزه و خان ​​یونس عقب‌نشینی کرد.

امروز، ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در رفح و شجایه می‌جنگد، اما حماس همچنان کنترل بیشتر غزه و کنترل اردوگاه‌های مرکزی در نصیرات، بریج، مغازی و دیرالبالح را بدون مناقشه در اختیار دارد.

مناطق کلیدی که ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی)در سراسر غزه در آن‌ها عملیاتی نکرده است بلامنازع باقی مانده است.

حماس موضع خود را در مورد توافق جدید با اسرائیل تغییر داده و اعلام کرده است که مذاکرات در مورد آتش‌بس دائمی در مرحله اول هر توافقی که 6 هفته طول می‌کشد، انجام خواهد شد. این تغییر در بحبوحه تلاش‌های تشدید‌‌‌‌شده برای دستیابی به توافق صورت می‌گیرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آن را غیرقابل‌قبول می‌داند.

موضع ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد توافق آتش‌بس اکنون بر این مسئله تمرکز دارد که آیا ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از کریدور نتزاریم یا رفح عقب‌نشینی می‌کند یا خیر.

این تغییر بسیار مهم است زیرا وزیر دفاع اسرائیل قبلاً اعلام کرده بود که آتش‌بس یک توقف کوتاه خواهد بود و امکان بازگشت گروگان‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

تغییر سیاست از «فشار نظامی باعث توافق می‌شود» به یک آتش‌بس عملی که به حماس اجازه می‌دهد غزه را اداره کند، موفقیت‌آمیز نبوده است.

تراژدی رها کردن گروگان‌ها در غزه به مدت 9 ماه، لکه‌ای سیاه بر دامان اسرائیل بر جای می‌گذارد و تصمیم برای حرکت از «حماس وجود نخواهد داشت» و «فشار نظامی گروگان‌ها را به خانه می‌آورد» به آتش‌بس عملی و درگیری مدیریت‌شده عجیب است.

استراتژی که احتمالاً پایان خوبی نخواهد داشت.