loader image

جستجو

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu holds a press conference with Defense Minister Yoav Gallant and Cabinet Minister Benny Gantz (not pictured) in the Kirya military base in Tel Aviv , Israel , 28 October  2023.    ABIR SULTAN POOL/Pool via REUTERS

آن‌هرد:
چرا اسرائیل نمی‌تواند ‌‌‌‌‌‌آتش‌بس را بپذیرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «آن‌هرد» در مطلب تازه خود با اشاره به جنگ حماس،‌به بررسی این سوال پرداخت که چرا اسرائیل نمی‌تواند آتش‌بس را بپذیرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه آن‌هرد در مطلب تازه خود به‌قلم «ادوارد لوتواک» نوشت: رهبران و ژنرال‌های آمریکا در طول جنگ‌های محافظت‌شده خود در ویتنام، عراق و افغانستان هرگز نتوانستند پیروزی را تعریف کنند. در مقابل، حماس درک روشنی از ظاهر آن دارد.

اکنون که این گروه تروریستی شکست بازدارندگی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را نشان داده است، اصرار دارد که دیگر آتش‌بس کوتاهی در ازای گروگان‌ها نخواهد داشت، بلکه تنها به تهاجم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ایان می‌دهد که البته این امر باعث می‌شود که غزه در کنترل کامل باشد.

از این رو، در صورت برقراری آتش‌بس دائمی، حماس می‌تواند آماده‌سازی حمله غافلگیرانه بعدی خود را به امید روز 7 اکتبر دیگر از کشتارها و تجاوزهای غیرمجاز آغاز کند.

اگر کسی در غزه مخالفت کند، حماس نیز مانند گذشته عمل می‌کند و گونی‌ها را روی سر آن‌ها می‌کشد و در مقابل جمعیت به آن‌ها شلیک می‌کند.

با این حال، برای اسرائیلی‌ها واضح است که حماس پیروزی خود را به وضوح تعریف کرده پس اسرائیلی‌ها نیز همین کار را می‌خواهند انجام دهند.

در حالی که «پایان کامل تهاجم» که حماس، سازمان ملل و تعداد بی‌شماری از دانشجویان آمریکایی و انگلیسی خواستار آن هستند، به معنای شکست کامل اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  خواهد بود.

از آنجایی که رهبران هر دو طرف بر مسائل بسیاری واقف هستند و از آنجا که به یکدیگر احترام می‌گذارند، روز به روز روند همسویی متقابل وجود دارد؛

اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر این است که اسرائیل نمی‌تواند به حملات خود پایان دهد و حتی آتش‌بس طولانی‌مدت در ازای گروگان‌ها را نمی‌پذیرد.

در عوض، نیروهای آن باید تا زمانی که تمامی زیرزمین‌ها و تونل‌ها پاک‌سازی شود و کادر جنگ‌جویان آموزش‌دیده حماس ‌به‌شدت کاهش یابد، ادامه دهند.

همچنین دستگیری یحیی سنوار، رهبر ارشد حماس در غزه، یک هدف واقعی نیست و با کمک قاچاقچیان بادیه‌نشین سینا، فرار و پیوستن به دیگر رهبران حماس در سوئیت‌های پنج‌ستاره آن‌ها در دوحه برای او بسیار آسان است.

البته، اگرچه ضروری است، اما از بین بردن قدرت نظامی حماس به خودی خود نمی‌تواند صلح دائمی را در غزه ایجاد کند؛ اما اگر حماس دیگر نتواند جمعیت غزه را در معرض جنگ همیشگی خود قرار دهد، نوعی پیروزی تلقی خواهد شد.