loader image

جستجو

Why did Israel blow up the pagers

فارن پالیسی:
چرا اسرائیل پیجرها را منفجر کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مقاله‌ای ضمن اشاره به حمله هماهنگ در سراسر لبنان وبخش‌هایی از سوریه،‌ به بررسی این سوال پرداخت که چرا اسرائیل پیجرها را منفجر کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای به‌قلم «کولین کلارک» نوشت:‌در یک حمله هماهنگ در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه، صدها پیجر که توسط گروه شبهه‌نظامی حزب‌الله لبنان استفاده می‌شد، ‌‌به‌طور هم‌زمان منفجر شدند و بیش از ده‌ها نفر را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند.

هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است، اما احتمالاً مقصر اصلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

جنگ چندجانبه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، نه تنها حماس در غزه، بلکه ایران و محور مقاومت آن، مجموعه‌ای از گروه‌های نیابتی که شامل حزب‌الله نیز می‌شود، گسترش یافته است.

خیلی‌ها تعجب می‌کنند که چرا الان. آیا زمان حمله اهمیت گسترده‌تری دارد؟

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرده است که جلوگیری از حملات حزب‌الله از جمله اهداف جنگی آن است، به‌رغم هشدارهای آمریکا نسبت به عملیات گسترده‌تری که می‌تواند به جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه منجر شود.

حمله پیجر ‌‌به‌خوبی می‌تواند آغازگر عملیات نظامی طولانی‌مدت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه حزب‌الله در لبنان باشد یا فقط می‌تواند آخرین عملیات مخفیانه در جنگ سایه‌ای طولانی‌مدت بین اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران باشد.

همچنین ممکن است که اسرائیلی‌ها این عملیات را آغاز کرده باشند، زیرا محدودیت زمانی برای ادامه ناشناخته آن وجود داشته است.

از نظر موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این حمله ممکن است تا حد زیادی به سمت تضعیف شهرتی باشد که به دلیل شکست‌های حول‌وحوش حمله حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در 7 اکتبر 2023 ‌‌به‌شدت خدشه‌دار شده است.

به نظر می‌رسد که عملیات پیجر از یک رمان جاسوسی خارج شده است. فرضیه‌های بی‌شماری در مورد اینکه چگونه موساد می‌توانست حمله‌ای به این بزرگی و دراماتیک را انجام دهد، در جریان است.

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا بمب‌ها در مرحله تولید کار گذاشته شده‌اند یا اینکه زنجیره تأمین در مرحله دیگری از این فرآیند به خطر افتاده است.

حزب‌الله به وسایل ارتباطی قدیمی مانند پیجرها متکی بود و احتمالاً معتقد بود که آن‌ها از دسترس جنگجویان سایبری اسرائیل خارج هستند.

پس از حمله 7 اکتبر، پرسنل حزب‌الله عمدتاً ‌‌به‌دنبال اجتناب از استفاده از تلفن همراه بودند و حسن نصرالله، رهبر این گروه از جنگجویان خواست که در عوض از روش‌های ارتباطی جایگزین استفاده کنند.

حزب‌الله احتمالاً این حمله را با بازنگری همه‌جانبه دستگاه امنیت داخلی خود، بررسی نقاط ضعف در امنیت عملیاتی خود و تلاش برای تقویت تجارت اعضای خود دنبال خواهد کرد.

حتی ممکن است یک پاک‌سازی داخلی برای جاسوس‌ها وجود داشته باشد، شکاری که می‌تواند به خون‌ریزی در حزب‌الله منجر شود یعنی یک امتیاز اضافی برای بدخواهان اسرائیل(رژیم صهیونیستی).

یکی از عوامل اصلی حمله پیجر، مانند ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران در اواخر ماه جولای، این است که موساد مصمم است بدنامی خود را بازسازی کند.

قبل از حمله 7 اکتبر، اطلاعات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ‌‌به‌عنوان قادر مطلق از شهرت برخوردار بود،

سوءاستفاده‌های افسانه‌ای آن در فیلم‌های جاسوسی پرفروشی مانند مونیخ استیون اسپیلبرگ و سریال پرطرفدار نتفلیکس فائودا بازگو شد.

کارزار ترور هدفمند اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تاکنون صالح العاروری معاون رهبر سیاسی حماس در بیروت در ماه ژانویه و فؤاد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت در اواخر جولای و اندکی پس از آن هنیه کشته شده است.

حوثی‌ها در یمن، گروه‌های شبهه‌نظامی در عراق و سوریه و دیگر نیروهای نیابتی ایران اکنون اقدامات احتیاطی بیشتری را اتخاذ خواهند کرد.

این امر می‌تواند نحوه ارتباط این گروه‌ها با یکدیگر را تغییر دهد که به نوبه خود مستقیماً بر هماهنگی تأثیر می‌گذارد و توانایی آن‌ها را برای انجام حملات خود مختل می‌کند.

این تأثیر بسیار فراتر از لبنان احساس خواهد شد و سایر گروه‌های غیرقانونی در سراسر جهان ایمنی دستگاه‌های ارتباطی شخصی خود را زیر سؤال می‌برند.

نصرالله مدعی است که حزب‌الله خواهان جنگ کامل با اسرائیل نیست و تلویحاً گفته است که گروهش به نمایندگی از برادران فلسطینی خود در غزه درگیر نظامی است.

با این حال، حتی زمانی که چندین ذی‌نفع ادعا می‌کنند که می‌خواهند از جنگ جلوگیری کنند، جنگ همچنان می‌تواند اتفاق بیفتد، همان‌طور که با حزب‌الله و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ماه جولای سال 2006 رخ داد، جنگی که ویرانی عظیمی را برای لبنان به ارمغان آورد و تا حدودی به بن‌بست ختم شد.

می‌توان استدلال کرد که این یک شکست استراتژیک برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود، زیرا حزب‌الله از زمان پایان آن جنگ ‌‌به‌طور تصاعدی قدرتمندتر شده است.

حزب‌الله احساس خواهد کرد که مجبور است به حمله پیجر پاسخ دهد، در حالی که از موفقیت عملیات تحقیر شده و تشنه انتقام است.

هدف جنگی جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای بازگرداندن جمعیت آواره خود به شمال در نزدیکی مرز با لبنان، در مجموع نزدیک به 60 هزار نفر، مستلزم عقب راندن نیروهای حزب‌الله از مرز و بازگشت به سمت یک منطقه حائل قابل مدیریت است.

حتی اگر حزب‌الله ادعا می‌کند که می‌خواهد از جنگ اجتناب کند، هر تعداد از ارتباطات نادرست می‌تواند هر دو طرف را به سمت درگیری سوق دهد، زیرا مبادلات تک‌به‌تک ادامه می‌یابد و هر طرف ‌‌به‌دنبال موقعیت‌یابی نیروهای خود برای به دست آوردن برتری اولین حرکت است.