loader image

جستجو

Why is Biden going to war with Iran

کویینسی:
چرا بایدن وارد مسیر جنگ با ایران می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه حذف نشدن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی مانع بزرگی برای رسیدن به توافق جدید است، به بررسی این سوال پرداخت که چرا بایدن وارد مسیر جنگ با ایران می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «تد سیندر» نوشت:بایدن در روز 24 مارس یک خط قرمز تعیین کرد: اگر روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، ناتو به آن «واکنش نشان می‌دهد.» از او در مورد ماهیت این واکنش پرسیده شد، اما هیچ توضیح مشخصی نداد.

به نظر می‌رسد که او در 13 جولای هم این کار را تکرار کرد. از او طی مصاحبه‌ای پرسیده شد که آیا برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، آمریکا از زور استفاده می‌کند و بایدن پاسخ داد: «اگر این آخرین چاره باشد، بله.» اما چرا به گفته بایدن، آمریکا باید علیه ایران «از زور استفاده کند؟»

یکی از مهم‌ترین مسائل این است که آیا این کار بنابر حقوق بین‌الملل قانونی است یا نه. ریچارد فالک، استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه پرینستون، به من گفت: «حمله نظامی به این دلیل که به نظر می‌رسد ایران در حال عبور از آستانه هسته‌ای شدن است یا از آن عبور کرده، در تناقض با مفاد اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است.»

مشکل دوم این است که با وجود باورهای رایج، اما معلوم نیست که حتی ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای باشد.

بر اساس تفسیر ایران از شریعت اسلامی، تسلیحات هسته‌ای حرام و از سوی خداوند منع شده است.

اما شما مجبور نیستید که حرف ایران را قبول کنید. برآوردهای اطلاعات ملی آمریکا طی سال‌های 2007 و 2011 و «با اطمینان بالا» به این نتیجه رسیده‌اند که ایران در حال ساخت بمب نیست.

تریتا پارسی، نویسنده کتاب «از دست دادن یک دشمن: اوباما، ایران و دیپلماسی ترامپ» و معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی است. او به من گفت «عناصری در برنامه ایران قبل از سال 2003 وجود داشت که سازگار با یک برنامه صلح‌آمیز نبود، اما گفتن اینکه آن عناصر به معنای برنامه تسلیحاتی بود، حرف دقیقی نیست، زیرا ایران در آن زمان حتی ذخایر اورانیوم با غنای پایین هم نداشت.»

البته کتاب برنامه هسته‌ای ایران هنوز بسته نشده است. در واقع، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2015 به این نتیجه رسید که ایران تا قبل از سال 2003 یک برنامه تسلیحات هسته‌ای داشت، اما مواد هسته‌ای خود در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را به سمت اقدامات تسلیحاتی منحرف نکرده بود.

حتی اگر ایران فعالیت تسلیحاتی هم می‌داشت، باز مستقیم‌ترین راه برای مسدود کردن این برنامه، برجام ‌بود، چنان که بایدن در همین مصاحبه اخیر 13 جولای نیز گفت که کنار گذاشتن آن «اشتباه بزرگی» بود.

دولت بایدن حاضر نشد تا نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا حذف کند و این کار مانع بزرگی برای رسیدن به توافق جدید است. او در مصاحبه 13 جولای گفت که نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حفظ می‌شود، حتی اگر این کار باعث مرگ فرصتی برای توافق جدید باشد.

با کنار هم گذاشتن دو وعده‌‌ای که بایدن در مصاحبه خود بیان کرده، به این نتیجه بی‌معنی می‌رسیم که بایدن به جای حذف نام سپاه از این فهرست، حاضر است وارد جنگ با ایران شود.

در نهایت، این سوال باقی می‌ماند که اگر ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، چرا آمریکا باید با این کشور وارد جنگ شود. چرا ایران؟ آمریکا به غیر از جنگی با ادعای توقف تسلیحات کشتار جمعی عراق، با هیچ کشور دیگری وارد جنگ نشده تا مانع از دستیابی آن به تسلیحات هسته‌ای شود.