loader image

جستجو

An Israeli flag waves as Israeli Air Force planes fly in formation over the Mediterranean Sea during an aerial show as part of the celebrations for Israel's Independence Day, marking the 74th anniversary of the creation of the state, in Tel Aviv, Israel May 5, 2022. REUTERS/Amir Cohen

الگمینر:
چرا بحران سیاسی اسرائیل برای نیروی هوایی آن بسیار خطرناک است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «الگمینر» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا بحران سیاسی اسارئیل برای نیروی هوایی آن بسیار خطرناک است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه الگمینر در مقاله تازه خود به‌قلم «اندرو گرث‌ویت» نوشت: ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) (IDF) به کاهش مستمر توانایی‌های خود درنتیجه بحران سیاسی جاری در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اذعان کرده است.

به نظر می‌رسد که این کاهش در درجه اول به نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) (IAF) آسیب زده است.

این بسیار نگران‌کننده است، زیرا نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای توانایی اسرائیل در بازدارندگی و شکست دشمنانش بسیار مهم است.

ازآنجایی‌که باتلاق سیاسی احتمالاً برای هفته‌ها ادامه خواهد داشت، قدرت ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عمدتاً در داخل نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) احتمالاً کاهش می‌یابد.

برنامه چندساله جدید ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نام معالوت (صعود) در تاریخ 9 آگوست 2023 معرفی شد و از جمله با اجرای آن، قصد دارد آمادگی ارتش این کشور برای مقابله با یک تهدید چندجانبه از جمله ایران را بهبود بخشد.

همکاری بین شعبه‌ها و سپاه این بدان معناست که نیروی هوایی اسرائیل و واحدهای زمینی باید باهم بجنگند.

ازآنجاکه بحران سیاسی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد، ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید آماده مقابله با دشمنان خود با نیروی دفاعی ضعیف‌تر باشد. در صورت وقوع جنگ، بسیاری و احتمالاً همه‌کسانی که گفته‌اند از خدمت سربازی می‌کنند، ممکن است درواقع خود را برای انجام ‌وظیفه معرفی کنند، اما ممکن است همه آن‌ها قبول نکنند که به واحدهای خود بروند.

اگر جنگ یک تهدید وجودی نباشد، برای مثال، اگر یک دور نسبتاً جزئی دیگر در نوار غزه وجود داشته باشد، یا در مواردی که نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ضروری نیست، مانند یک شیوع در کرانه باختری، ممکن است اتفاق بیفتد.

همچنین ممکن است کسانی در ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که مخالف دولت هستند اعلام کنند که به دولت برای اداره جنگ اعتماد ندارند.

این امر به‌ویژه در صورتی محتمل است که دولت در وهله اول متهم باشد که جنگ را آغاز کرده یا حداقل به دلیل سیاست یا ایدئولوژی رادیکال در جلوگیری از آن ناکام مانده است.

کاهش آمادگی نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است حملات در داخل سوریه را کمی سخت‌تر کند.

اما ازآنجایی‌که مقیاس و سرعت این پروازها چندان سنگین نیست، نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نباید برای انجام آن‌ها تلاش کند.

بااین‌حال، یک مأموریت بسیار بزرگ‌تر، مانند بمباران احتمالی سایت‌های هسته‌ای ایران، می‌تواند به ده‌ها هواپیما، احتمالاً حتی 100 هواپیما، نیاز داشته باشد.

اگر ایران به تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای ادامه دهد، اسرائیل ممکن است سایت‌های هسته‌ای خود را به‌عنوان آخرین تلاش برای به تأخیر انداختن این نظام از دستیابی به چنین زرادخانه ویرانگری بمباران کند.

انجام این امر به دلایل متعددی برای نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کار سختی خواهد بود.

نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منتظر تانکرهای هوایی جدید بوئینگ کی‌سی-۴۶ پگاسوس است، اما انتظار نمی‌رود تا سال 2025 به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برسند.

این امکان وجود دارد که ایران ‌به‌دنبال تفاهم خود با آمریکا و سایر محدودیت‌ها، تلاش‌های خود برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را کاهش دهد.

بااین‌حال، نظام به‌خوبی می‌داند که کاهش آمادگی نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند تأثیر منفی فوری بر توانایی آن برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد و بنابراین ممکن است تشویق شود تا با سرعت کامل به سمت هدف هسته‌ای پیش برود.

علاوه بر این، بحران در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و پیامدهای آن برای نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ایران زمان بیشتری برای آماده شدن برای حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از طریق جذب سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته مانند اس‌-400 و جنگنده‌های پیشرفته مانند سوخو-35 می‌دهد.