loader image

جستجو

Why would the US war with Iran be a disaster

میدل ایست‌آی:
چرا جنگ آمریکا با ایران یک فاجعه خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست آی» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت  که چرا جنگ آمریکا با ایران یک فاجعه خواهد بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست‌آی در یادداشت تازه خود به‌قلم‌«عسل راد» نوشت: در سپتامبر 2002، «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر وقت- اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در مقابل کنگره خواست از تلاش دولت بوش برای حمله آمریکا به عراق حمایت کند.

در آن زمان، نتانیاهو مدعی شد که تردیدی وجود ندارد که عراق در حال ساخت سلاح هسته‌ای است و به اشتباه گفت: «اگر صدام را بیرون بیاورید، به شما تضمین می‌دهم که بازتاب‌های مثبت عظیمی در منطقه خواهد داشت. 6 ماه بعد، آمریکا به طور غیرقانونی به عراق حمله کرد، هیچ سلاح کشتار جمعی پیدا نکرد و دهه‌ها خشونت و جنگ را در منطقه به راه انداخت.

جنگ با ایران اشتباهی به مراتب بدتر از عراق خواهد بود، نه تنها به خاطر پیامدهای آن، بلکه به دلیل وجود یک راه حل واضح صلح‌آمیز.

اکنون، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از همان داستان قدیمی استفاده می‌کند تا به آمریکا فشار بیاورد تا قدرت نظامی خود را تقویت کند.

این درخواست‌ها برای افزایش فشار بر ایران، به‌ جای رسیدن به صلح حقیقی، خطر تشدید تنش را بیشتر می‌کند و می‌تواند آمریکا را در یک جنگ «بی‌پایان» دیگر گرفتار کند.

درست مانند مورد عراق، جنگ‌طلب‌ها در آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سعی کرده‌اند ترس از سلاح‌های هسته‌ای ایران را برای توجیه جنگ احتمالی برانگیزند.

در واقع، به مردم گفته شده که ایران برای دهه‌ها در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای است. با این حال، تهدید فرضی ایران در زمینه تولید سلاح هسته‌ای در نهایت از طریق دیپلماسی حل شد.

برجام نظارت بین‌المللی و دسترسی بی‌سابقه‌ای بر برنامه هسته‌ای ایران داشت و محدودیت‌های شدیدی را برای تضمین اینکه این کشور نمی‌تواند برنامه‌اش را تسلیحاتی کند، به همراه داشت.

نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرراً گزارش داد که ایران به توافق پایبند بوده، بلکه حتی پس از اینکه دولت ترامپ در ماه می 2018 از توافق خارج شد و با اعمال مجدد تحریم‌ها آن را نقض کرد، بایدن نیز پایبندی ایران به این توافق را تأیید و تاکید نمود که این ترامپ بود که از توافق خارج شد، نه ایران.

علی‌رغم این اعتراف و سال‌هایی که بایدن برای سرزنش کردن سیاست شکست‌خورده دولت سابق در قبال ایران سپری کرد، دولت او هنوز اساساً سیاست‌های دولت قبلی را حفظ کرده است.