loader image

جستجو

Why is the Ukrainian war beneficial for Iran

وبگاه کریدل:
چرا جنگ اوکراین برای ایران منفعت دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کریدل» در یادداشت خود تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا جنگ اوکراین برای ایران منفعت دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، وبگاه کریدل در یادداشت تازه خود به‌قلم «ام‌کی بهادر اکومار» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه تحت فشار غرب طرف اوکراین را گرفته‌اند و این موضوع خطر مشاجره آن‌ها با روسیه را به وجود آورده که در طولانی‌مدت به نفع ایران خواهد بود.

وضعیت ژئوپولیتیک غرب آسیا طی جنگ روسیه و اوکراین به هم ریخته، زیرا کشورها به نحوه فزایند‌ه‌ای مجبور به جانبداری از طرف‌های این جنگ شده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- معتقد است که برقراری «یک رابطه معقول، پایدار و متوازن» با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تنها راه موثر برای دفاع از آرمان فلسطین است، اما نزدیکی آنکارا به اورشلیم در حالی تقویت می‌شود که تنش‌ها بر سر مسجدالاقصی شدت گرفته است.

با این حال، بسته شدن حریم هوایی ترکیه به روی هواپیماهای روسی پیامدهای گسترده‌تر منطقه‌ای دارد. روسیه پایگاه‌هایی در سوریه دارد و هرچند که جنگ در این کشور فروکش کرده، اما ترکیه با داشتن نیروی زیادی از شورشیان سوری، «پویایی» خود را دارد.

ترکیه این شورشیان را طی سال‌های اخیر آموزش داده و مجهز کرده و یک ساختار فرماندهی متحد در بین آن‌ها ایجاد نموده است. تعداد این نیروها دست کم به 20 هزار نفر می‌رسد که به آن‌ها ارتش ملی سوریه گفته می‌شود.

می‌توان گفت که مسکو انتظار داشت دیر یا زود دسترسی‌اش به حریم هوایی ترکیه را از دست بدهد و جایگزین‌های دیگری را در نظر گرفته بود. مسیر هوایی از طریق قفقاز و ایران، یکی از گزینه‌هاست.

نقش ایران در وضعیت سوریه می‌تواند به صورت غیرمستقیم و به‌عنوان یک تثبیت‌کننده مهم‌تر شود. در عین حال، اردوغان حضور آمریکا و روسیه در شمال سوریه را فرصتی می‌بیند تا مناطق خودمختار کرد را تحت کنترل درآورد.

ایران شدیدا متوجه است که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در پایگا‌ه‌های آمریکا در سرتاسر منطقه مستقر است و نه تنها اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از این موضوع به عنوان پوششی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند، بلکه در آینده می‌تواند بخش فرعی از فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام CENTCOM) باشد.

سنتکام تمام فعالیت‌های نظامی آمریکا را از مصر و غرب آسیا تا مرکز و جنوب آسیا پوشش می‌دهد.

با توجه به تمام مسائل، ایران باید از این موضوع خشنود باشد که شفافیت بیشتری در مورد محدودیت‌های روابط بین روسیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به وجود آمده است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سختی تلاش می‌کرد تا موضع بی‌طرفی را در قبال جنگ بین اوکراین و روسیه حفظ کند و حتی نقش بلندپروازانه‌‌ای از تسهیل‌کننده و میانجی‌ را دنبال می‌کرد. اما دولت بایدن راضی به این موضع  نبود و فشار سختی را بر دولت نفتالی بنت وارد می‌کرد تا همان کاری را انجام دهد که از یک کشور زیردست انتظارش را دارد.

اسرائیلی‌ها واقع‌گرا هستند. به همین دلیل بود که «یائیر لاپید» -وزیر خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در نهایت زانو زد و به صراحت روسیه را متهم به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین کرد.

نه تنها سفیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد، بلکه دو اتفاق دیگر به سرعت پشت سر هم رخ دادند.

اتفاق نخست این بود که دریاسالار «اولگ ژوراولف»- معاون مرکز روسیه- برای آشتی بین طرف‌های متخاصم در سوریه، به صراحت فاش ساخت که یک سامانه پدافند هوایی بوک ام‌2ایی اخیرا موشکی را رهگیری کرد که از سوی جت جنگنده اف 16 اسرائیلی شلیک شده بود.

افشای رهگیری سوری هشدار روشنی است بر این که روسیه احتمالا حملات آینده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه اهدافی در سوریه را دیگر تحمل نخواهد کرد. این حملات عمدتا علیه دارایی‌های ایران است.

دومین اتفاق این بود که خود پوتین در صحنه ظاهر شد و به بنت نامه نوشت و از او خواست تا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کنترل کلیسای سنت آلکساندر نوسکی در اورشلیم را به روسیه بدهد.

این موضوع بخشی از توافق دو سال قبل نتانیاهو برای آزادی یک بازداشتی با تابیعت دوگانه اسرائیلی-آمریکایی بود که بنابر اتهامات مواد مخدر در روسیه بازداشت شده بود.

در حالی که سیاست خارجی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کوته‌بینانه و وقت‌گیر است، ایران از چشم‌انداز استراتژیک وسیعی برخوردار است. ایران کاملا می‌فهمد که غرب در بحران اوکراین به دنبال اهداف خطرناکی است.