loader image

جستجو

Why are European democracies more flexible than expected

شورای روابط خارجی:
چرا دموکراسی‌های اروپایی انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار هستند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده«شورای روابط خارجی» در مقاله خودد به بررسی این سوال پرداخت که چرا دموکراسی‌های اروپایی انعطاف پذیرتر از حد انتظار هستند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده شورای روابط خارجی در مقاله خود به‌قلم «لیانا فیکس» نوشت: با نزدیک شدن به زمستان، بسیاری از ناظران نگران مقاومت دموکراسی‌های اروپایی در طول جنگ روسیه علیه اوکراین بودند.

فشارهای سه‌گانه رکود اقتصادی و تورم، بحران انرژی و میلیون‌ها پناهنده اوکراینی زمینه مساعدی را برای پوپولیست‌ها و برای تزلزل حمایتِ اروپا از اوکراین فراهم کرده بود.

در واقع، این سناریو محقق نشده است. اروپا انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار است.

حمایت عمومی از اوکراین همچنان قوی است. بر اساس نظرسنجی Bertelsmann، 50 درصد از جمعیت اتحادیه از تحویل‌دادن تسلیحات به اوکراین حمایت می‌کنند و 67 درصد خواهان استقلال بیشتر انرژی هستند، حتی اگر به معنای هزینه‌های بالاتر برای خود باشد.

نظرسنجی YouGov به این نتیجه رسید که مردم در کشورهای اصلی اروپایی همچنان از تحریم‌های روسیه حمایت می‌کنند.

اتحادیه اروپا طبق ماهیت خود یک ماشین سازش است. روندی که اتحادیه اروپا از طریق آن به یک موضع مشترک می‌رسد، خسته‌کننده و ناقص است، اما همانطور که بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا دوست دارند تاکید کنند، نتیجه مهم است.

موفقیت اتحادیه اروپا در دستیابی به سازش به آینده سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا نیز مربوط می‌شود.

به طور خلاصه: آتش زدن پل‌ها در اتحادیه اروپا یک استراتژی موفق نیست. اگر خطراتی مانند اوکراین به وجود بیاید، اتحادیه اروپا راهی برای دستیابی به یک سازش خلاقانه پیدا خواهد کرد.

اتحادیه اروپا از بحران‌های گذشته خود درس گرفته است. در طول کرونا، فقدان همبستگیِ اولیه، اتحادیه اروپا را به کلی تضعیف کرد.

بعداً، اتحادیه اروپا برای اولین بار با مکانیسم استقراض مشترک برای کاهش آسیب اقتصادی ناشی از کرونا موافقت کرد.

درسی که آن‌ها از این ماجرا گرفتند این بود که همبستگی موفق‌تر از تنهایی است.

این دانش همچنین واکنش اتحادیه اروپا به بحران انرژی را پس از مناقشات اولیه بین کشورهای عضو در مورد یارانه انرژی هدایت کرده است.

به‌رغم‌‌‌‌‌ تلاش‌های کشورهای اروپا، اوضاع هنوز درست نشده است.

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، انتظار می‌رود تورم در سال 2023 روی 7 درصد باقی بماند. رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به میزان 0.3 درصد رکود خواهد داشت.

پوپولیست‌های راستگرا در حال آماده‌شدن برای انتخابات‌های بعدی، مانند انتخابات اسلواکی در سال 2023، هستند.

با این حال، بزرگترین خطر برای دموکراسی‌های اروپایی موفقیت روسیه در غیرقابل سکونت‌کردن اوکراین و تخریب زیرساخت‌های آن خواهد بود.