loader image

جستجو

Why are relations between Azerbaijan and Israel progressing1

میدل ایست مانیتور:
چرا روابط آذربایجان و اسرائیل در حال پیشرفت است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در مطلب تازه خود  به تحلیل و بررسی این سوال پرداخت که چرا روابط آذربایجان و اسرائیل در حال پیشرفت است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست مانیتور در مطلب تازه خود به‌قلم «عدنان ابوعامر» نوشت: اعلام آذربایجان مبنی بر افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) جای تعجب نداشت.

این نشان‌‌‌دهنده روابط قوی بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی برای نزدیک به سه دهه است.

در حالی که سفارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در پایتخت آذربایجان، باکو وجود دارد، این سفارت فقط دفاتر تجاری و توریستی در تل‌آویو داشت.

این تا حدی ماهیت راهبرد دیپلماتیکی را که آذربایجان در سال‌های اخیر دنبال کرده و به مرز توافق‌های عادی‌سازی رسیده است، آشکار می‌کند.

به دلایل متعدد، آذربایجان در صدر فهرست کشورهایی قرار گرفت که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ‌آن‌ها توجه داشت، از جمله موقعیت جغرافیایی بسیار مهم آن که فراتر از قفقاز است.

این امر آن را در حیاط خلوت روسیه قرار می‌دهد و به آن کمک کرده است تا 48 درصد از نیازهای نفت و گاز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را پوشش دهد. صادرات نفت و گاز رکن اصلی اقتصاد آذربایجان است.

علاوه بر این، آذربایجان از نظر فیزیکی به ایران نزدیک است، اما تنش فزاینده‌ای در روابط ‌آن‌ها وجود دارد، ‌به‌ویژه به دلیل موضع تهران در مورد درگیری مسلحانه بین آذربایجان و ارمنستان.

سپس این واقعیت وجود دارد که آذربایجان بازار مهمی برای معاملات تسلیحاتی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و این دو کشور در زمینه اطلاعاتی و امنیتی با تبادل اطلاعات محرمانه در مورد دشمنان خود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

همه این‌ها نشان می‌دهد که تصمیم آذربایجان برای افتتاح سفارت در تل‌آویو تجدید اتحاد منطقه‌ای است.

رابطه قدیمی و متمایز ‌آن‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد و ‌آن‌ها در دهه گذشته نزدیکتر شده‌اند.
شرکت‌های اسرائیلی تسلیحات باکیفیتی در اختیار آذربایجان قرار دادند و «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر منتخب در سال 2016 برای امضای یک سری توافق‌نامه از باکو بازدید کرد.
با این حال، آذربایجان ‌به‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای متقاعد کردن این کشور صورت گرفت، از افتتاح سفارت در تل‌آویو خودداری کرده بود و تنها در سال گذشته با داشتن نمایندگی تجاری موافقت کرد.

آذربایجان و ایران هر دو کشور مسلمان شیعه هستند، اما جمهوری اسلامی می‌گوید که باکو ‌به‌دنبال امنیت کشور اشغالگر است و به پایگاهی برای سازمان جاسوسی موساد تبدیل شده است.

این اولین کشور مسلمان شیعه است که سفارت رسمی خود را در تل‌آویو افتتاح می‌کند. با انجام این کار، آذربایجان به کشورهای سنی مصر، اردن، آلبانی، امارات، بحرین و کوزوو می‌پیوندد.

پیش از اعلام سفارت آذربایجان، تحولی ‌قابل‌توجه رخ داد. «بنی گانتز» -وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از باکو دیدن کرد.

این سفر چندین هدف داشت که توسط رسانه‌ها نادیده گرفته شد که احتمالاً شامل دریافت حمایت فناوری از تل‌آویو در ازای دریافت نفت بیشتر از سوی باکو بود. مسائل نظامی و امنیتی احتمالاً بر بحث‌ها غالب بوده است و دلیل خوبی هم برای این موضوع دارد.

ارتش آذربایجان از پهپادهای تهاجمی ساخت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استفاده می‌کند و یک کارخانه بزرگ تولید پهپاد توسط یک شرکت اسرائیلی ساخته شده است.

ایران مدعی است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از داخل آذربایجان علیه آن عملیات اطلاعاتی انجام می‌دهد.

 اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ‌به‌دنبال نفوذ بر استراتژی‌های کشورها در سراسر جهان است و خود را به چارچوب منطقه‌ای-جغرافیایی محدود نمی‌کند. علاوه بر این، به موازات آمریکا به سمت کشورهای مسلمان آسیای میانه متمایل می‌شود تا حضور قوی خود را در آنجا ایجاد نموده و موانعی برای جلوگیری از نفوذ عربی و اسلامی به ‌آن‌ها ایجاد کند.