loader image

جستجو

Why does Russia employ former Afghan soldiers

جیمز تاون:
چرا روسیه سربازان سابق افغان را استخدام می‌کند؟  

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جیمز تاون» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا روسیه سربازان سابق افغان را استخدام می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ «سیدفضل حیدر» یادداشتی در نشریه جیمز تاون منتشر کرده که در آن آمده است: بر اساس گزارش‌های متعدد، روسیه برای ادامه‌ی جنگ علیه اوکراین، پرسنل امنیتی افغان که قبلا توسط آمریکا آموزش دیده بودند را استخدام می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها، کماندوها و سربازان نخبه پیشین افغان در حال پیوستن به شرکت نظامی خصوصی روسی موسوم به گروه واگنر هستند، یک نیروی مزدور خصوصی که نقش برجسته‌ای در جنگ مسکو علیه اوکراین ایفا می‌کند.

قبل از خروج نظامی آمریکا در سال 2021، آمریکا نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان را ساخت و آموزش داد و تقریباً 90 میلیارد دلار در 20 سال گذشته هزینه کرد.

نیروی دریایی آمریکا و سرویس هوایی ویژه بریتانیا بیشتر آموزش‌های این واحدها را بر عهده گرفتند.

زمانی که نیروهای آمریکایی سرانجام افغانستان را ترک کردند، بین 20 هزار تا 30 هزار کماندوی افغان در این کشور باقی ماندند.

اگرچه مقامات روسی گزارش‌های مربوط به استخدام سربازان سابق افغان را رد می‌کنند، چند تن از پرسنل امنیتی سابق افغانستان فاش کرده‌اند که تهران سربازان سابق افغان در ایران را برای استقرار علیه اوکراین استخدام کرده است.

کرملین در ازای پیوستن به به جنگ به آن‌ها شهروندی روسیه و زندگی بهتر در روسیه را پیشنهاد داده است.

یکی از اعضای سابق نیروهای ویژه افغانستان نظر خود را در مورد رها شدن توسط آمریکا و دولت سابق افغانستان اعلام کرد و ابراز تاسف کرد که «پس از سقوط رژیم ‌‌رئیس‌جمهور خائن، آمریکا ما را فروخت و کشور را به تروریست‌ها تسلیم کرد.

ما دیگر جایی برای زندگی در افغانستان نداشتیم، زیرا تروریست‌های طالبان ما را تعقیب کردند. چند تن از همتایان ما دستگیر و سر بریده شدند و ما مجبور به ترک افغانستان شدیم»

این بیانیه نشان می‌دهد که چرا برخی از کماندوهای افغان برای پیوستن به تجاوز روسیه به اوکراین آماده هستند.

در پی تسلط طالبان بر افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و تسلیم دولت افغانستان در سال 2021، هزاران سرباز افغان از افغانستان گریختند و به کشورهای همسایه از جمله ایران پناه بردند تا خود را از دست جنگجویان طالبان نجات دهند.

در نتیجه، آن‌ها با انبوهی از تهدیدات امنیتی و چالش‌های مالی روبرو هستند و این موضوع عملاً آن‌ها را مجبور به پیوستن به نیروهای مزدور روسیه می‌کند.