loader image

جستجو

Why is Syria in the spotlight

جروزالم پست:
چرا سوریه در کانون توجه قرار گرفته است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود ضمن اشاره به تحرکات ایران در منطقه،‌ به بررسی این سوال پرداخت که چرا سوریه در کانون توجه قرار گرفته است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: تحرکات ایران در سوریه و جابه‌جایی تسلیحات این کشور، توجهات را به فعالیت سوریه، روسیه و جمهوری اسلامی در دمشق جلب می‌کند.

طی دو هفته گذشته، سوریه به دلیل تحرکات ایران در منطقه، در کانون توجه بوده است. این شامل تهدیدهای ایران برای نیروهای آمریکایی در شرق سوریه و تلاش‌های این کشور برای ادامه استقرار در سوریه می‌شود.

ایران تسلیحات را در سوریه مستقر نموده و ضمن انتقال آن‌ها به حزب‌الله لبنان، با گروه‌های شبهه‌نظامی و تروریستی در سوریه همکاری می‌کند.

سوریه بین مناطق تحت کنترل آمریکا و ترکیه و همچنین مناطق تحت سلطه روسیه، ایران و دولت خود تقسیم شده است.

در حالی که پیچیدگی و تقسیم سوریه چیز جدیدی نیست، به نظر می‌رسد که در هفته‌های گذشته مورد توجه بوده است.

روزنامه الشرق الاوسط مستقر در انگلیس، گزارش داد که روسیه از ایران خواسته است از مناطقی در مرکز و غرب سوریه عقب‌نشینی کند.

درخواست روسیه روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور سه افسر روسی و همتایان ایرانی آن‌ها در فرودگاه نظامی حماه در مرکز سوریه مطرح شد. یک منبع به الشرق الاوسط گفت: «افسران روسی به طرف ایرانی در مورد لزوم تخلیه مقر نظامی ایران، در نزدیکی محل هنگ 49 متعلق به نیروهای نظام سوریه اطلاع دادند.»

سایت هنگ 49 یکی از مهم‌ترین سایت‌های نظامی در غرب حماه است، زیرا موشک‌های اس-200 و سایر تجهیزات نظامی ساخت روسیه را در خود جای داده است.

این احتمالا برای روسیه و سوریه منفعت دارد و ممکن است پوششی را برای ایران فراهم کند. همچنین می‌تواند تبدیل به راهکاری برای نشان دادن نگرانی سوریه در مورد نقش ایران شود.

به طور کلی، هدف گزارش این است که به ما بگوید آیا بین ایران و روسیه اختلافی وجود دارد یا کسی می‌خواهد ما باور کنیم که وجود دارد.

گزارش دیگری در بریتانیا مدعی شد که حزب‌الله نگران حملات اسرائیل در سوریه است و نیروها را به پایگاه خود در شرق حمص آورده است.

این گزارش‌ها تصویری از سوریه در حال تغییر و کشمش با کشورهای هم‌پیمان خود را نیز نشان می‌دهد.