loader image

جستجو

Why did NATO not complete its mission after the end of the Cold War

ایست مانتیور:
چرا ناتو پس از پایان جنگ سرد ماموریت خود را کامل نکرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ایست مانیتور» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا ناتو پس از پایان جنگ سرد ماموریت خود را کامل نکرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه ایست مانیتور در یادداشت خود به‌قلم «مهمت کانچی» نوشت: گزارشی با عنوان «ناتو 2030: وحدت برای عصر جدید» که در اجلاس سران ناتو در بروکسل در 14 ژوئن 2021 مورد بحث قرار گرفت، نشان داد که مفهوم جدیدی در تاریخ این اتحاد به اجرا گذاشته شده است

در تصمیمات اعلام شد که ائتلاف کار خود را برای حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین تشدید خواهد کرد و برای این منظور، مشارکت با استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی در آسیا و اقیانوسیه را تقویت خواهد نمود.

چرا ناتو پس از پایان جنگ سرد، ماموریت خود را کامل نکرد؟ پیمان آتلانتیک شمالی در سال 1949 به‌عنوان یک سازمان دفاعی طراحی شد که برای همیشه از اروپای غربی در برابر تهدید یک نیروی استبدادی مانند آلمان محافظت می‌کند. اتحاد جماهیر شوروی دلیل اصلی وجود این اتحاد در طول جنگ سرد اول بود. با فروپاشی اتحاد شوروی و پس از پایان یافتن پیمان ورشو، این سوال مطرح شد که اگر دیگر تهدید کمونیستی وجود نداشته باشد، نیاز برای  ناتو به چه علت است؟

حمله  سازمان تروریستی القاعده در 11 سپتامبر 2001 در خاک آمریکا، آغاز یک روند جدید برای دولت واشنگتن و جهانی شدن ناتو بود. ماده 5 معاهده واشنگتن برای اولین بار اجرایی شد. بنابراین، مبارزه با تروریسم جهانی در تعهدات دفاعی مشترک پیمان آتلانتیک شمالی گنجانده شد.

اگرچه ناتو تصمیم گرفت در سال 1999 به یک سازمان امنیتی جهانی تبدیل شود، اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد تا بریتانیا با اتخاذ تصمیم برگزیت در سال 2016 از اتحادیه اروپا خارج شد. گام مهم دیگر، تغییر نام فرماندهی اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا، به فرماندهی اقیانوس آرام بود. این فرآیندی است که منجر به جهانی شدن ناتو می‌شود.

درخواست ترکیه برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو که با جنگ اوکراین مطرح شد، بسیار واضح است.

ترکیه خواستار آن است که ائتلاف در برابر تروریسمی که کشور را هدف قرار می‌دهد، موضعی مشترک اتخاذ کند، همانطور که بند 5 زمانی که آمریکا در 11 سپتامبر 2001 هدف حمله تروریستی قرار گرفت، عملی شد. موافقت ترکیه با بازگشت یونان به شاخه نظامی ناتو و اجرای این تصمیم از سوی این ائتلاف در مدت کوتاه 45 روزه پس از کودتای نظامی 12 سپتامبر در این کشور صورت گرفت.