loader image

جستجو

Why is Washington looking for more privileges to Iran

نیوزویک:
چرا واشنگتن به‌دنبال دادن امتیازات بیشتر به ایران است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا واشنگتن به‌دنبال دادن امتیازات بیشتر به ایران است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشت تازه خود به‌قلم «شوشا براین» نوشت: «انریکه مورا» -هماهنگ‌کننده رسمی اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای وین- این ماه از تهران دیدن کرد تا ایران را به پای میز مذاکره بکشاند.

یک گروه دوحزبی از سناتورها به درخواست ایران از دولت بایدن برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا اعتراض کردند و در ادامه، جمهوری اسلامی از مذاکرات خارج شد.

به گفته پولیتیکو، «دیپلمات‌های غربی از تهران انتظار دارند که درخواست‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند و به واشنگتن این شانس را بدهد تا در مورد امتیازات دیگری فکر کند که قادر به ارائه آن‌هاست. هدف، یافتن راهی برای دور زدن مانع سپاه پاسداران است تا هر دو دولت بتوانند این توافق را در داخل کشور خود بفروشند.»

سه نکته در این گزارش مربوط به موضع دیپلماتیک دولت بایدن قابل‌توجه است. نخست، هدف دولت رسیدن به توافقی برای مهار ظرفیت‌های هسته‌ای ایران نیست، بلکه یافتن راهی برای «دور زدن» اعتراضات سناتورهاست.

دوم؛ هدفش این نیست که تهدید هسته‌ای ایران نسبت به منطقه و جهان برطرف شود، بلکه هدف این است که واشنگتن و تهران راحت‌تر بتوانند «این توافق را به مردم خود بفروشند.»

سوم؛ هدفش این نیست که ایران تعهداتش را طبق توافق هسته‌ای 2015 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد، بلکه هدف یافتن «امتیازات دیگری» است که واشنگتن بتواند اعطا کند.

واشنگتن جایی در اتاق مذاکرات ندارد، زیرا ایران حاضر نیست با آمریکا سر یک میز بنشیند. دولت بایدن باید با وجود ادامه مذاکرات، وین را ترک می‌کرد.

متحدان ما در اتحادیه اروپا به علاوه چین و روسیه با تهران مذاکره می‌کنند. ما حتی بعد از تهاجم به اوکراین نیز متکی به روسیه هستیم تا صدای ما در این مذاکرات باشد.

این نکات هم‌سو با عادت دولت بایدن به دادن رشوه است تا بتواند امضای ایران را پای یک تکه کاغذ داشته باشد.

بایدن عنوان تروریستی را از نیروی نیابتی حوثی‌ ایران برداشت، کره جنوبی را تحت فشار قرار داد تا سرمایه‌های مسدودشده ایران را آزاد کند، معافیت‌های تحریمی صادر کرد تا به جمهوری اسلامی اجازه صادرات برق به عراق را دهد و نفت به چین بفروشد و توافقات آبراهام بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی را تضعیف نمود.

اکنون، ایران اصرار دارد که نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی حذف شود. وزارت خارجه این کار را در سال 2019 انجام داد. این کار پیامدهایی برای این سازمان به همراه داشت.

باراک اوباما اشتباه می‌کرد که می‌گفت جایگزین توافق هسته‌ای 2015 «جنگ است.» ایران دهه‌ها قبل از امضای این توافق، جنگ را شروع کرده بود.

ایران و نیروهای نیابتی آن از طریق فعالیت‌های آشکار و پنهان خود صدها هزار نفر را در سوریه، لبنان، عراق، یمن، عربستان، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و … کشته بودند. موشک‌های نقطه‌زن ایران برای شبهه‌نظامیان عراقی، حزب‌الله و گروه‌های نیابتی در سوریه، غزه و یمن ارسال شده بودند.

نخستین برنامه هسته‌ای مخفی ایران در سال 2002 و دومین برنامه مخفی این کشور در سال 2009 کشف شدند.

ایران یک تهدید متعارف و هسته‌ای در غرب آسیا و فراتر از آن است. نباید به این کشور فرصت فشار داده شود تا امتیازات بیشتری را از آمریکا و غرب دریافت کند.