loader image

جستجو

Why China has not condemned Hamas attack on Israel

استیمسون:
چرا چین حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « استیمسون» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا چین حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه استیمسون در مقاله تازه خود به‌قلم «عیسی مرادی افراپلی» «مجید دشتگرد» نوشت: غرب‌آسیا و جهان از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درتاریخ 7 اکتبر که منجر به کشته شدن 1 هزار و 200 اسرائیلی از جمله صدها غیرنظامی شد، شوکه شدند.

بسیاری از کشورها این حمله را محکوم کردند، اما چین در میان آن‌ها نبود. در عوض، پکن از همه طرف‌ها خواست که «آرام بمانند و خویشتن‌داری کنند.»

اسرائیل(رژیم صهیونیستی اولین کشور در غرب‌آسیا بود که جمهوری خلق چین را در سال 1950 به رسمیت شناخت، اگرچه این کشورها تا سال 1992 سفرای خود را مبادله نکردند.

از اوایل دهه 1990، روابط آنان به‌ویژه در حوزه اقتصادی گسترش‌یافته است.

شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در اسرائیل انجام داده‌اند، تجارت دوجانبه‌ای که در سال 1992 تنها 50 میلیون دلار بود، در سال 2022 به 24.45 میلیارد دلار افزایش یافت.

از دیدگاه چین، آنچه اسرائیل(رژیم صهیونیستی را در بلوک غرب قرار می‌دهد، ساختار اقتصادی، سیاسی و نظامی این کشور است که عمدتاً غربی است.

علاوه بر این، همکاری نظامی و اطلاعاتی اسرائیل با ناتو، حمایت قاطع رهبران ناتو از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و محکومیت حمله حماس توسط غرب، چینی‌ها را بیش از هر زمان دیگری متقاعد کرده است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متحد مهم آمریکا و سایرین است.

علت دیگر چین در محکوم نکردن حماس این است که چین هیچ‌گونه تعهدی برای حفظ امنیت و موجودیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ندارد.

در این زمینه، باید گفت که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان همگی پس از حمله حماس برای ابراز تسلیت و تأیید مجدد همبستگی با مردم اسرائیل از اسرائیل دیدن کردند.

عامل دیگر عدم واکنش چین به حمله حماس، گسترش روابط چین با کشورهای اسلامی غرب‌آسیا است.

در زمینه اقتصادی، چین با ایران، امارات، عربستان و چند کشور دیگر قرارداد همکاری راهبردی امضا کرده است. عربستان و دیگر کشورهای عربی سرکوب فلسطینی‌ها توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را عامل انگیزه حمله حماس دانستند که نشان‌دهنده احساسات شدید طرفداری فلسطین در میان مردم آن‌هاست.

آنچه چین به‌عنوان «بی‌طرفی درمورد فلسطین» توصیف می‌کند می‌تواند ابزار مهمی برای بهبود موقعیت چین در جهان عرب و اسلام در مقابل آمریکا باشد.

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت که دولت چین از محکوم کردن حمله حماس به اسرائیل (رژیم صهیونیستی )خودداری کرد، زیرا دولت یهود را متحد آمریکا و غرب می‌داند، سنت یا تعهدی برای حمایت از موجودیت و امنیت رژیم صهیونیستی ندارد و تقویت روابط با این کشور را در اولویت قرار می‌دهد.