loader image

جستجو

Why has China sided with Russia in the Ukraine war2

نشنال اینترست:
چرا چین در جنگ اوکراین طرف روسیه را گرفته است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا چین در جنگ اوکراین طرف روسیه را گرفته است؟

فهرست مطالب

 به‌گزا1رش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «عظیم ابراهیم» نوشت: در حالی که جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدارهای خود را مبنی بر اینکه چین در حال بررسی تسلیح ماشین جنگی روسیه در اوکراین است افزایش می‌دهد، بسیاری در سراسر جهان نگران هستند.

آن‌ها بر این باورند که توبیاس الوود، نماینده بانفوذ پارلمان بریتانیا و هامیش، سرهنگ بازنشسته ارتش بریتانیا و همکار دانشگاه کمبریج در مطبوعات بریتانیا نوشته‌اند: این آغاز یک جنگ سرد جدید است.

روزنامه آلمانی اشپیگل گزارش می‌دهد که چین در مراحل پایانی مذاکرات برای تأمین پهپادهای کامیکازه به روسیه است، مکملی برای پهپادهای ایرانی که روسیه قبلاً از آن در جنگ خود در اوکراین استفاده گسترده‌ای کرده است.

این روزنامه همچنین گزارش می‌دهد که یک شرکت وابسته به چین قصد دارد نقشه‌ها و آموزش‌هایی را ارائه دهد تا به روسیه اجازه دهد تا ماهانه 100 پهپاد چینی را با مجوز معادل تولید کند.

«ویلیام برنز» -رئیس سیا- تأکید کرده است که آمریکا هیچ مدرکی دال بر تحویل تسلیحات کنونی از چین به روسیه ندارد و همچنین نمی‌داند که تصمیمی برای تأمین روسیه به‌طور رسمی گرفته شده است؛ اما به گفته بسیاری، این واقعیت که «وانگ یی» -دیپلمات ارشد چین- در سالگرد تهاجم روسیه به مسکو سفر کرد، نیت کشورش را بسیار روشن می‌کند.

رسانه‌های دولتی چین قاطعانه پشت حمله روسیه هستند. خبرنگاران آن با نیروهای روسی جاسازی می‌کنند، با مبلغان و مقامات دولتی روسی مصاحبه می‌کنند و دیدگاهی را از جهان منتشر می‌کنند که کاملاً مشابه با پارانوئیدترین خیال‌پردازی‌های ولادیمیر پوتین است.

دنیای رسانه‌های دولتی چین، رسانه‌ای است که در آن دولت آمریکا و ناتو را به خاطر وادار کردن روسیه به این جنگ سرزنش می‌کند، جنگی که باید برای شکست «شیوه ژئوپلیتیک آمریکایی» و راه‌اندازی «جهان چندقطبی» پیروز شود.

«آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- وعده داده است که اگر چین به‌طور مستقیم روسیه را مسلح کند، با عواقب عظیمی از جمله تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

وظیفه او این است که اطمینان حاصل کند که در این رویداد احتمالی، او به قول خود عمل می‌کند و تضمین می‌کند که سیاست آمریکا از انجام کاری که ممکن است به‌زودی بسیار ضروری باشد، خارج نشود.

t.ly/6n7ia