loader image

جستجو

کویینسی:
چرا کریمه کلید جنگ اوکراین است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا کریمه کلید جنگ اوکراین است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «پتیر روتلند» نوشت: انفجارهایی که حدود دو هفته پیش به پل کرچ آسیب رساند، اهمیت استراتژیک شبه جزیره کریمه را که روسیه در مارس 2014 از اوکراین تصرف کرد، مورد توجه قرار داد. درست قبل از حمله به پل، ایلان ماسک طرحی را برای پایان دادن به جنگ اوکراین در توییتر منتشر کرد.

ماسک از اوکراین خواست تا الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسد و جزئیات جالبی را مبنی بر اینکه کریمه باید تأمین آب از اوکراین را تضمین کند، اضافه کرد.

مسئله آب در واقع برای مسکو مهم است، اما در غرب تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفته است. (ماسک صحبت مستقیم با کرملین در مورد طرح صلح خود را رد کرده است.)

دو واقعیت ساده جغرافیایی در تلاش برای کشف اهداف پوتین در این جنگ، شایسته توجه بیشتر است: وابستگی کریمه به منابع آب از سرزمین اصلی اوکراین و اهمیت پایگاه دریایی در سواستوپل.

کریمه پس از تسخیر امپراتوری روسیه از عثمانی‌ها در سال 1783، یک دارایی استراتژیک حیاتی برای امپراتوری روسیه بود.

بریتانیا و فرانسه در سال 1854 وارد جنگ شدند تا تزارها را از کریمه بیرون کنند. اگر پوتین می‌خواهد روسیه را به عنوان یک قدرت پیشرو اروپایی بازگرداند، مثل همان چیزی که در دوران حکومت پتر کبیر و کاترین کبیر به اتفاق افتاد، باید به کریمه نیاز داشته باشد.

یکی از دلایل اهمیت کریمه این است که میزبان بندر طبیعی سواستوپل، تنها بندر عمیق آب در ساحل دریای سیاه روسیه است.

(بندرهای سوچی و نووروسیسک کم‌عمق هستند و به کشتی‌ها نیاز دارند تا در فراساحل پهلو بگیرند.) بدون سواستوپل، روسیه خانه‌ای برای ناوگان دریای سیاه خود که از آن برای انتقال قدرت به مدیترانه و جنگ در سوریه استفاده می‌کند، نخواهد داشت.

دو روز پس از تهاجم 24 فوریه، روسیه سد را منفجر کرد و جریان آب به کریمه را دوباره به راه انداخت. به منظور تضمین تأمین آب در درازمدت، پوتین می‌خواهد کانال را تا رودخانه دنیپر کنترل کند که به معنای اشغال استان خرسون (که بخشی از الحاقات این ماه بود) است.

الحاق کریمه از زمانی که روابط اقتصادی شبه جزیره با اوکراین قطع شد، برای روسیه گران تمام شد.

بودجه دولت روسیه که اوایل ماه جاری منتشر شد، پیش‌بینی کرد که کریمه طی سه سال آینده 350 میلیارد روبل (6 میلیارد دلار) برای مسکو هزینه خواهد داشت. ساخت پل تنگه کرچ که در سال 2018 افتتاح شد، 4 میلیارد دلار هزینه داشت.

وضعیت کریمه برای درک جنگ روسیه علیه اوکراین کلیدی است. در ماه مارس، زمانی که هنوز امیدی به آتش‌بس و حل و فصل مذاکره وجود داشت، هیئت اوکراینی پیشنهادی را برای سیستم جدیدی از تضمین‌های امنیتی ارائه کرد که اوکراین را به‌عنوان یک کشور بی‌طرف، مستقل و غیرهسته‌ای تعریف می‌کند.

وضعیت کریمه ظرف 15 سال آینده مورد مذاکره قرار می‌گیرد. با رشته شکست‌های متوالی در میدان جنگ و افزایش نارضایتی عمومی نسبت به بسیج نیروهای ذخیره، چنین توافقی ممکن است برای پوتین جذاب به نظر برسد؛ یعنی اگر توافق همچنان روی میز باشد: کی‌یف تمایلی به تسلیم در برابر خواسته‌های روسیه ندارد.