loader image

جستجو

China's turn towards anti-Semitism

جروزالم استراتژیک تریبون:
چرخش چین به سمت یهودستیزی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم استراتژیک تریبون» در مطلب تازه خود با اشاره به چرخش چین به سمت یهودستیزی، عنوان کرد: رسانه‌های دولت چین در روزهای پس از روز 7 اکتبر شروع به پخش مضمون توطئه آمریکایی کردند که توسط یهودیان کنترل‌‌‌کننده دولت آمریکا طراحی شده بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزلام استراتژیک تریبون در مطلب تازه خود به‌قلم «توویا گرینگ» عنوان کرد: «دونگ مانیوان» -معاون سابق اتاق فکر وزارت خارجه چین [CIIS]- در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به ادعای مصاحبه‌کننده که یهودیان 70 درصد از ثروت آمریکا را دست‌کاری و کنترل می‌کنند، در روز 1 نوامبر، گفت: «آمریکا ‌‌به‌عنوان یک ملت ‌‌به‌شدت توسط نیروهای سیاسی و سایر نیروهای ناشی از سرمایه یهودی تحت فشار قرار گرفته است.»

در هفته‌های پس از حمله حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در روز 7 اکتبر، جمهوری خلق چین نه تنها در تلاش‌های دیپلماتیک علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حمایت از فلسطینی‌ها به روسیه و ایران پیوسته است؛ که اتفاق جدیدی نیست.

آنچه جدید است، موج بی‌سابقه‌ای از پیام‌های یهودستیزانه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که توسط دولت چین کنترل می‌شود.

رسانه‌های دولت چین در روزهای پس از روز 7 اکتبر شروع به پخش مضمون توطئه آمریکایی کردند که توسط یهودیان کنترل‌‌‌کننده دولت آمریکا طراحی شده بود.

در روز 9 اکتبر، تلویزیون مرکزی دولتی چین [CCTV] آمریکا را متهم کرد که ‌‌به‌عنوان بخشی از یک استراتژی بزرگ برای حفظ هژمونی منطقه‌ای و غنی‌سازی مجتمع نظامی-صنعتی خود، «جنگ را به راه انداخته» و «آتش رو شعله ور می‌کنند». به گفته روزنامه چینی دپارتمان مرکزی تبلیغات ح‌ک‌چ، «آمریکا در غزه طرف اشتباه تاریخ را گرفته است».

در کنار این مضمون توطئه آمریکایی، اتهاماتی مطرح شد که در روز 10 اکتبر توسط سازمان جبهه تبلیغاتی چین، مرکز اطلاعات اینترنتی چین [CIIC] مطرح شد، مبنی بر اینکه اسرائیلی‌ها باید با نازی‌ها مقایسه شوند.

در همان روز، یک پست فراگیر دیگر از سوی تلویزیون مرکزی دولتی چین این درگیری را به حملات گسترده یهودی ستیز گره زد.

در این متن آمده است: «یهودیان که 3 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، 70 درصد از ثروت این کشور را دست‌کاری و کنترل می‌کنند.»

در ادامه به تشریح تعظیم نامزدهای ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست‌جمهوری آمریکا در برابر پایتخت یهودیان در تلاش برای توضیح حمایت تزلزل ناپذیر دولت بایدن از اسرائیل پرداخت. سفیر وو نیز در این باره گفت: «نفوذ بلوک یهود برای همه روشن است.»

ایده چین ‌‌به‌عنوان پناهگاه یهودیان ریشه در یک سابقه تاریخی دارد. فقط 90 سال پیش، ده‌ها هزار یهودی که از هولوکاست فرار می‌کردند به شانگهای پیشا کمونیستی و جنگ‌زده پناه بردند.

خشونت سازمان‌یافته دولتی که منحصراً یهودیان را هدف قرار داده است، هرگز در چین ثبت نشده است.

برعکس، این کشور به خاطر باورهای کلیشه‌ای خود درباره «نابغه» یهودی مشهور است.

چینی‌ها به‌عنوان قربانیان نسل‌کشی امپریالیست‌ها در طول جنگ جهانی دوم، عموماً با مشکلات یهودیان همدردی کرده‌اند.

حتی در طول جنگ سرد، زمانی که آن‌ها کاملاً با جهان سوم ضد صهیونیستی همسو بودند، پیروزی‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در برابر همه مشکلات تحسین می‌کردند.

در واقع، مقامات چینی و اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند که «هیچ‌گاه یهودی‌ستیزی در چین وجود نداشته است». در واقع، هرگز چنین نبود، حتی قبل از جنگ فعلی. گفتمان یهودستیزی و ضد صهیونیستی به قدمت ناسیونالیسم چینی است.

به تصویر کشیدن رابطه هم‌زیستی بین آمریکا و مردم یهود موضوعی تکراری در کارزار تبلیغاتی است.

«لو یوان» -سرلشکر بازنشسته و کارشناس- در روز 14 اکتبر تأیید کرد: «اسرائیل برادر آهنین آمریکا است، گروگانی که در غرب‎آسیا برای اجرای منافع خود در منطقه کاشته است».