loader image

جستجو

The prospect of Biden's trip to West Asia

عرب ویکللی:
چشم‌انداز سفر بایدن به غرب آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «عرب ویکللی» در یادداشت خود به بررسی موضوع چشم انداز بایدن به غرب آسیا، پرداخت و نوشت: بایدن به طور واضح و شفاف اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد غرب آسیا را به روسیه، چین و ایران هدیه دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه عرب ویکلی در یادداشت خود به‌قلم «مارک سیورز» نوشت: بایدن اخیراً اولین سفر خود را به عنوان رئیس‌جمهور به غرب آسیا انجام داد. موضوع عربستان در آمریکا عمدتاً به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال 2018 و همچنین انتقاد از نقش این کشور در جنگ یمن بحث‌برانگیز است.

سفر بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فرصتی خوشایند برای نشان دادن حمایت از یک متحد تحت محاصره بود. اسرائیلی‌ها از اعلامیه‌های عمومی بایدن مبنی بر همبستگی با کشورشان و قدردانی از دستاوردهای آن استقبال کردند.

بایدن از تعیین محدودیت زمانی، برای پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای متوقف‌شده با ایران خودداری و بر ادامه مسیر دیپلماتیک پافشاری کرد، در حالی که لاپید بر لزوم تهدید معتبر به زور در صورتی که ایران به تسریع حرکت خود به سمت توانایی تسلیحات هسته‌ای ادامه دهد، تاکید نمود.

حتی «بنیامین نتانیاهو» -رهبر اپوزیسیون- که بایدن در زمان معاونت اوباما اغلب با او دعوا می‌کرد، به نظر می‌رسید با وجود اختلافات آن‌ها بر سر ایران و فلسطین، دیداری دوستانه با وی داشته است.

بایدن با انتقادات حقوق بشری که در حین کارزار انتخاباتی خود علیه عربستان انجام داد، با چالش چگونگی بازسازی روابط کشورش و عربستان مواجه شد.

زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، به سرعت همکاری نظامی آمریکا با ائتلاف عربی به رهبری عربستان را که با حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن می‌جنگید، متوقف کرد.

با این حال، سیاست بین‌الملل ثابت نمی‌ماند و شرایط در حال تغییر می‌تواند سیاست را متغیر کند.

حمله روسیه به اوکراین و تلاش‌های متعاقب غرب برای محدود کردن فروش نفت روسیه، همراه با عدم پیشرفت در جهت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، سبب ادامه تحریم‌ها بر نفت جمهوری اسلامی و همچنین منجر به افزایش قیمت انرژی شد.

بیشتر انتقادات رسانه‌ها از سفر بایدن به جده بر دیدار اولیه او با محمد بن سلمان متمرکز بود.

انتظارات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای پیشرفت قابل‌توجه عادی‌سازی روابط با عربستان، غیرمنطقی و احتمالاً برای سعودی‌ها بسیار پرهیاهو بوده است.

شاید مهم‌تر از همه، بایدن به طور واضح و شفاف اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد غرب آسیا را به روسیه، چین و ایران هدیه دهد. به نظر می‌رسد این بیانیه باید تا حد زیادی، در جهت بازگرداندن اعتبار آمریکا بود.