loader image

جستجو

The prospect of peace between Jerusalem and Mecca

ترامپت:
چشم‌انداز صلح بین اورشلیم و مکه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «ترامپت» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به صلح در غرب آسیا، به بررسی چشم انداز صلح بین اورشلیم و مکه پرداخت و نوشت: اسرائیل و عربستان با میانجیگری آمریکا در حال مذاکره هستند.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه ترامپت در مطلب تازه خود به‌قلم «میهایلو زکیچ» نوشت: برای بسیاری، صلح در ‌غرب‌آسیا مسئله یادگیری دو دین برای همزیستی است. تا این مرحله، گرد هم آوردن یهودیت و اسلام غیرممکن بوده است؛

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که دو کشوری که اورشلیم و مکه را کنترل می‌کنند، در آستانه انجام کاری هستند که چند دهه پیش غیرقابل‌تصور بود: اسرائیل و عربستان ممکن است به‌زودی روابط خود را عادی کنند.

وال‌استریت ژورنال در روز 9 مارس گزارش داد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان با میانجیگری آمریکا در حال مذاکره هستند.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی)و آمریکا تأیید کرده‌اند که مذاکرات ادامه دارد.

در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، سعودی‌ها خواهان کمک دفاعی آمریکا ازجمله کمک این کشور در ساخت برنامه هسته‌ای غیرنظامی، تعهدات دفاعی آمریکا در صورت حمله ایران به عربستان و دسترسی به سلاح‌هایی مانند سیستم‌های پدافند موشکی هستند.

مذاکرات به همان اندازه که برای دستیابی به یک توافق بین آمریکا و عربستان است، برای دستیابی به توافق بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان است.

«محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- گفته که کشورش بدون توافق با فلسطینی‌ها، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما به گفته بنیامین نتانیاهو، مسئله فلسطین برای سعودی‌ها نگرانی عمده‌ای نیست.

از بسیاری جهات، روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان در حال رونق است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان از سال 2022 تمرینات نظامی مشترکی را انجام داده‌اند. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال کار بر روی یک پروژه تجاری است که اردن، عربستان و امارات را با یک بزرگراه به یکدیگر متصل می‌کند.

به گزارش هاآرتص به نقل از «یکی از کمک‌های ارشد کنگره»، شاهزاده محمد «ممکن است به فلسطینی‌ها و راه‌حل تشکیل دو کشوری اهمیتی ندهد، اما کنگره مطمئناً به آن اهمیت می‌دهد».

سناتور دموکرات، کریس ون هولن به هاآرتص گفت: «ما همچنان از دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی)می‌شنویم که محمد بن سلمان به منافع فلسطین اهمیت نمی‌دهد.

اما بسیاری از ما معتقدیم که صلح پایدار درازمدت تنها با پرداختن به مسائل حیاتی فلسطین تضمین می‌شود.»

پیمان آبراهام برای کمک به امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود. معامله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان برعکس عمل می‌کند.

دولت بایدن امیدوار است سفارت عربستان در تل‌آویو بهای کافی برای متقاعد کردن نتانیاهو به‌منظور سست کردن کنترل خود بر کرانه باختری باشد.

اگر این اتفاق بیفتد، کرانه باختری به خنجر ایرانی تبدیل خواهد شد که به قلب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نشانه رفته است. این امر نابودی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را سریع‌تر از تسلیحات هسته‌ای به همراه خواهد داشت.