loader image

جستجو

Israel and Saudi normalization perspective

کارنگی:
چشم‌انداز عادی‌سازی اسرائیل و عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «کارنگی» در مقاله‌ای به بررسی چشم‌انداز عادی سازی اسرائیل و عربستان پرداخت و تاکید کرد: مرکزیت نقش فعال‌تر عربستان در منطقه را تقویت می‌کند، پذیرش اسرائیل توسط جهان عرب را تقویت می‌کند و حضور آمریکا در منطقه را به قیمت رشد چین تقویت می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه کارنگی در مقاله‌ای به‌قلم «جیک والز» نوشت: «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در آغاز سال 2023 به قدرت بازگشت و قول داد که بر دو هدف سیاست خارجی تمرکز کند:

جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و عادی‌سازی روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با عربستان؛ اما از ابتدای دوره نخست‌وزیری‌اش، توجه او به مسائل داخلی معطوف شد.

به‌ویژه تلاش‌های عناصر افراطی ائتلاف حکومتی‌اش برای پیشبرد قوانینی که در ابتدا تأیید کرده بود، اما تا حدودی از آن عقب‌نشینی کرد، موضوعی که قدرت قوه قضاییه را محدود می‌کرد.

این «اصلاحات قضایی» پیشنهادی اعتراضات مردمی بی‌سابقه‌ای را برانگیخت که عملاً کشور را تعطیل کرد.

اما درحالی‌که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درگیر اختلافات داخلی بود، منطقه به شکل غیرمنتظره‌ای به تکامل خود ادامه داد.

عربستان و ایران با میانجیگری چین توافق کردند که سفارتخانه‌های خود را در پایتخت‌های مربوطه بازگشایی کنند و گام‌های بیشتری برای کاهش تنش‌ها بردارند.

همچنین، گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که آمریکا و ایران برای رسیدگی به مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و سایر نقاط مورد اختلاف در حال مذاکره غیرمستقیم هستند.

گزارش‌شده است که عربستان و آمریکا به‌طور جداگانه در حال ‌گفت‌و‌گو در مورد امکان عادی‌سازی عربستان با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌عنوان سود اضافی از توافق آبراهام بودند. همچنین در سراسر منطقه، رقبای ترکیه و مصر، امارات و قطر، مصر و ایران اقداماتی را برای پایان دادن به اختلافات طولانی‌مدت خود انجام دادند.

به‌عنوان بخشی از تمایل« محمد بن سلمان» برای بررسی گزینه‌های جدید، مقامات سعودی نیز از آمادگی خود برای عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، البته تحت شرایط خاص، خبر داده‌اند.

در این موضوع، قاطعیت عربستان با منافع آمریکا منطبق شد و دولت بایدن از فرصت برای ترمیم روابط با عربستان، گسترش پذیرش (مقبولیت) اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در منطقه و عقب‌نشینی از نفوذ چین استفاده کرد.

طی دو ماه گذشته، آمریکا یک سری تماس‌های سطح بالا را برای پیشبرد این اهداف آغاز کرده است، ازجمله بازدید از عربستان توسط «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «آنتونی بلینکن وزیر» امور خارجه.

طبق گزارش‌های مطبوعاتی، شرایط عربستان برای عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شامل تضمین‌های امنیتی مشابه ناتو از سوی آمریکا، دسترسی به سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته آمریکایی، تأیید دستیابی به فناوری هسته‌ای غیرنظامی و تعهد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به فرآیندی که منجر به راه‌حل دو کشوری با فلسطینی‌ها می‌شود، است.

درحالی‌که این فهرست درخواست‌ها بسیار گسترده به نظر می‌رسد، نکته کلیدی این است که به نظر می‌رسد طرف‌ها در حال چانه‌زنی بر سر قیمت عادی‌سازی هستند، نه اینکه خردمندی چنین معامله‌ای را زیر سؤال ببرند.

در همین حال، اسرائیلی که درگیر مشکلات داخلی خود است، به نظر می‌رسد سیاست خارجی این رژیم رویکرد قدیمی عربستان (پیروی کردن) را اتخاذ کرده است تا اینکه به‌عنوان رهبر عمل کند.

در دو اولویت اصلی سیاست خارجی نتانیاهو، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حاشیه قرار دارد، زیرا آمریکا مستقیماً با عربستان در مورد عادی‌سازی و به‌طور غیرمستقیم با ایران در مورد مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کند.

بحث در حال انجام در مورد عادی‌سازی عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شاید مهم‌ترین موضوعی باشد که باید در جریان وقوع رویدادها به آن توجه کرد.

اگر عادی‌سازی پیش برود، مرکزیت نقش فعال‌تر عربستان در منطقه را تقویت می‌کند، پذیرش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) توسط جهان عرب را تقویت می‌کند و حضور آمریکا در منطقه را به قیمت رشد چین تقویت می‌کند.

شاید به همین دلیل است که دولت بایدن تصمیم گرفته است تا تلاش زیادی را برای دستیابی به یک پیشرفت در این جبهه صرف کند.