loader image

جستجو

The US Central Command Commander General Michael Kurilla speaks at the 18th IISS Manama Dialogue in Bahrain's capital on November 19, 2022. (Photo by AFP) (Photo by -/AFP via Getty Images)

المانیتور»:
چشم‌دوزی سنتکام به هوش مصنوعی برای مقابله با پهپادهای ایرانی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در گزارش تازه خود از چشم‌دوزی سنتکام به هوش مصنوعی برای مقابله با پهپادهای ایرانی، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌وبگاه المانیتور در گزارش تازه خود به‌قلم «جرد سوبا» خبر داد: ماه گذشته، در میدان جنگ الکترونیک الخریس در عربستان، یگان‌های پدافند هوایی آمریکا و سلطنتی سعودی برای مانورهای شلیک مستقیم برای سرنگونی یک سری پهپادهای آموزشی که سرعت و ارتفاع انواع حملات پهپادهای ایرانی را تقلید می‌کنند، متحد شدند.

ژنرال «مایکل اریک کوریلا» -فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در ‌‌‌‌‌‌‌‌غرب‌آسیا- در مصاحبه اختصاصی با المانیتور، اولین تمرین آزمایشی ضد پهپاد Red Sands را «بسیار موفق» توصیف کرد.

هر سیستم تسلیحاتی جدید برای هر سناریویی کار نمی‌کرد. چندین تسلیحات متعلق به آمریکا و عربستان با موفقیت اهداف را مورد اصابت قرار دادند، از جمله سیستم شکست یکپارچه پهپادها و سایر سیستم‌های ضد پهپاد جدید که توسط ارتش آمریکا وارد شده است.

کوریلا توضیح داد: همه کاری که ما سعی می‌کنیم انجام دهیم این است که توانایی‌های خود را تقویت کنیم.

این به بهتر شدن شرکای ما نیز کمک می‌کند. کوریلا که سال گذشته سکان فرماندهی مرکزی را در زمان شروع کمترین میزان نفوذ ارتش آمریکا در ‌‌‌‌‌‌‌‌غرب‌آسیا در دو دهه گذشته به دست گرفت، گفت که می‌خواهد در رویداد بعدی Red Sands در سپتامبر خطرات را افزایش دهد.

کوریلا پیشنهاد کرد: «شاید یک یا دو کشور دیگر را پس از تمرین بعدی دعوت کنیم».

ما می‌خواهیم مطمئن شویم که در دو تکرار اول آن را درست انجام می‌دهیم.»

هدف، ایجاد قابلیت‌های پدافند هوایی آمریکا و عربستان با لایه‌بندی بیشتر سیستم‌های آزمایشی و اجرای سناریوهای چند پهپادی از چندین زاویه برای شبیه‌سازی حملات پیچیده، مانند حمله‌ای که ایران در سال 2019 علیه تأسیسات آرامکوی سعودی انجام داد، قبل از وارد کردن موارد جدید بیشتر است.

کوریلا گفت، در نهایت، مقامات سنتکام قصد دارند گره‌های فرماندهی خود را با هوش مصنوعی مرتبط کنند تا به فرماندهان در اولویت‌بندی اهداف کمک کنند؛ اما در ابتدا ارتش باید بفهمد که کدام یک از ده‌ها سلاح ضد پهپاد موجود در بازار در سناریوهای خاص بهترین عملکرد را دارند.

بیش از سه سال پس از ایجاد دفتر اختصاصی پنتاگون برای کشف فناوری ضد پهپادی، ارتش هنوز در حال بررسی است که برای مقابله با تهدیداتی مانند سری یک‌طرفه شاهد-136 ایران، چه پلتفرمی را اتخاذ کند.

در ماه نوامبر، دولت بایدن اولین فروش سامانه‌های ضد پهپاد ساخت آمریکا را به غرب‌آسیا در اولین نشانه‌ای از تغییر یخبندان در فروش تسلیحات آمریکا به قطر تأیید کرد.

Red Sands تنها یکی از چندین طرحی است که توسط رهبری جدید در سنتکام طراحی شده است که از طریق آن سربازان آمریکا و ‌‌‌‌‌‌‌‌غرب‌آسیا فناوری‌های نوظهور را برای کمک به تلاش پنتاگون برای مدرن‌‌‌‌‌‌‌سازی در بحبوحه رقابت استراتژیک با چین و روسیه آزمایش می‌کنند.

استراتژی کوریلا که او آن را «مردم، شرکا و نوآوری» می‌نامد، همچنین با هدف جبران کاهش دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه و در عین حال کاهش بحران اعتقادی در پایتخت‌های خلیج‌فارس به دلیل تعهد واشنگتن به امنیت آن‌ها در برابر ایران است.

جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی و پهپادی ‌‌‌‌‌‌‌‌غرب‌آسیا را تا زمانی که دولت ترامپ محدودیت‌های دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‌ای تهران را در سال 2018 کنار گذاشت، جمع‌آوری کرده بود.

اعضای تیم‌های خرابی فناوری جدید سنتکام فکر می‌کنند که حداقل یک راه‌حل جزئی را در شکل غیرمحتمل یک برنامه تلفن هوشمند شناسایی کرده‌اند. کوریلا به المانیتور گفت که گروه ضربت 39 ارتش و گروه ضربت 99 نیروی هوایی در حال انجام کارهای نهایی بر روی نسخه انتشار برنامه‌ای هستند که کاربران گوشی‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا پهپادهای هوابرد را با نشان دادن دوربین‌های خود به سمت آسمان ردیابی کنند.

با الهام از برنامه‌های هشدار اولیه که قبلاً در اوکراین و اسرائیل استفاده می‌شد، هدف «عملیاتی‌سازی جمعیت» در دفاع جمعی در برابر حملات پهپادهای ایران و نیروهای نیابتی آن است.

اینکه آیا نظامیان عرب خرید خواهند کرد و اینکه دولت‌هایی که سابقه نظارت بر شهروندانشان را دارند چگونه از این برنامه استفاده می‌کنند، سؤالات باز باقی می‌ماند. سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، به المانیتور گفت که ارتش در حال حاضر در حال بررسی امکان‌سنجی این ایده از نظر قانونی و غیره است.