loader image

جستجو

Israel's powerful eye in space will monitor Iran

جوئیش نیوز سیندیکیت:
چشم قدرتمند اسرائیل در فضا، ایران را زیر نظر خواهد گرفت

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سیندیکیت» در یادداشت خود با اشاره به پرتاب ماهواره جاسوسی اسرائیل در28 مارس، تاکید کرد: چشم قدرتمند اسرائیل در فضا، ایران را زیر نظر خواهد گرفت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سیندیکیت در یادداشت خود به‌قلم «یاکوف لاپین» نوشت: این اعلامیه‌ای بود که ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منتظر اعلام آن بود.

در روز 10 آوریل، وزارت دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فاش کرد که ماهواره جاسوسی «OFEK 13» که در روز 28 مارس پرتاب شد، اولین تصاویر خود را با موفقیت مخابره کرد.

این توسعه نقطه عطفی در مسیر تبدیل شدن این ماهواره به یک دارایی اطلاعاتی کاملاً عملیاتی اسرائیل بود.

ویژگی کلیدی این ماهواره سنسور داخلی آن رادار با دیافراگم مصنوعی «SAR» است.

این رادار قابلیت رصد پیشرفته را به ماهواره می‌دهد، که با بسیاری از محدودیت‌هایی که برای دوربین‌های فضایی اعمال می‌شود، محدود نمی‌شود و می‌تواند تصاویر بسیار دقیق را حتی از طریق پوشش ابری یا در شب ثبت کند.

«آوی برگر» -رئیس اداره فضایی و ماهواره‌ای وزارت دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، پس از پرتاب اخیر گفت: «این ماهواره به‌شدت قابلیت‌های اطلاعاتی اسرائیل را از فضا برای سال‌های آینده بهبود می‌بخشد».

ماهواره‌های «OFEK 10» و «OFEK 8» اسرائیل نیز به قابلیت «SAR» مجهز شده بودند.

به گفته «یوآو گالانت» -وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یکی از معدود کشورهایی است که از چنین قابلیت‌هایی برخوردار است.

او در اوایل این ماه، خلاقیت، استعداد و قوام مهندسان اسرائیلی را به اضافه کار سخت متخصصان برجسته‌ای که در این عملیات شرکت کردند ستایش کرد و قول داد که به اثبات این موضوع ادامه دهد که حتی آسمان برای اسرائیلی‌ها محدودیت نیست.

یک چهره کلیدی در این پروژه وجود دارد. ژنرال «دانیل گلد» -رئیس اداره دفاع برای تحقیق و توسعه- او این ماهواره را در اوج فناوری جهانی توصیف کرد و افزود که پرتاب اخیر بار دیگر برتری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در زمینه فضا نشان می‌دهد.

کلیدهای ماهواره اکنون در دست واحد 9900 اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است که شروع به دریافت تصاویر شبانه‌روزی از آن و ساخت یک تصویر کامل اطلاعاتی عملیاتی خواهد کرد.

در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد ماهواره «OFEK 16» ارائه نشده است، شایان ذکر است که سیستم دوربین پیچیده «ELBIT SYSTEMS» در ماهواره‌های قبلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قرار داده شده بود.

این دوربین امکان بازرسی از «هدف‌های بسیار با ارزش» را فراهم می‌کند.

به گفته مقامات وزارت دفاع، از دیگر ماهواره‌های اسرائیلی در مدار می‌توان به «OFEK 5» اشاره کرد که در سال 2002 به فضا پرتاب شد و هنوز هم استفاده می‌شود.