loader image

جستجو

What can we expect from Biden's big trip to West Asia1

فارن پالیسی:
چه انتظاری می‌توان از سفر بزرگ بایدن به غرب آسیا داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در گزارشی به بررسی این سوال پرداخت که چه انتظاری می‌توان از سفر بزرگ بایدن به غرب آسیا داشت؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، فارن پالیسی در گزارشی به‌قلم «آرون دیوید میلر» نوشت: سفر آینده بایدن به منطقه عمدتا ناشی از بحران سیاسی داخلی مربوط به قیمت نفت است.

از آنجایی که فریاد درخواست‌ها برای هیدروکربن‌های عربی در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین و به دلیل افزایش قیمت گاز بلند شده، بایدن نیز مجبور به تغییر رویکرد خود شده است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اعراب هر آنچه را که رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد، می‌گیرند، اما عملا آگاه به کاهش اعتبار سیاسی او هستند و نگاه به دوران بعد از وی و بازگشت دونالد ترامپ به جایگاه سابقش دوخته‌اند.

واقعیت ناخوشایند این است که معامله‌گران نفتی قبلا کاهش مداوم عرضه این محصول و تاثیر آن را بر قیمت انرژی در نظر گرفته بودند و تعهد سعودی به افزایش تولید نفت در واکنش به سفر بایدن نیز آن قدر کم است که تاثیر ناچیزی بر قیمت نفت در کوتاه‌مدت خواهد گذاشت.

علاوه بر این، تحلیل‌گران انرژی انتظار دارند که تقاضای جهانی برای نفت در طولانی‌مدت از عرضه آن پیشی گیرد.

توقف بایدن در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شاید آسان‌ترین بخش این سفر باشد، هرچند که یقیناً پیچیدگی‌هایی دارد.

به نظر می‌رسید که بایدن بر روی «دولت تغییر» بنت شرط‌بندی کرده بود و به این دلیل در خصوص شهرک‌سازی‌ها یا هر چیز دیگری بر آن فشار وارد نمی‌کرد، از ترس این که مبادا بنیامین نتانیاهو دوباره به قدرت بازگردد. حالا این دولت سقوط کرده است.

بایدن بنا بر سنت با نتانیاهو به‌عنوان رهبر جبهه اپوزیسیون در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دیدار می‌کند. این دو دهه‌هاست که یکدیگر را می‌شناسند و خوش‌و‌بش‌های هر دو در مذاکرات‌شان این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بایدن از بازگشت نتانیاهو به قدرت خشنود نیست.

او در دور نخست ریاست‌جمهوری اوباما و سفرش به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، نتانیاهو را تحقیر کرده بود.

دیدار بایدن با «محمود عباس» -رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی- الزامی است. این دو در جلسه خود و در بهترین حالت صحبت طولانی در مورد قصد و غرض خود خواهند داشت، اما نتایج این جلسه اندک خواهد بود.

ایران تنها موضوع واقعا استراتژیکی است که مذاکرات بایدن در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. عربستان و شاید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هیچ چیزی را بهتر از این نمی‌داند که آمریکا ایران را پودر کند.

ریاض در صورت عدم موفقیت احتمالا متقاعد خواهد شد که دولت جمهوری‌خواه بعدی این کار را خواهد کرد، چنان که ترامپ می‌کرد و اگر بایدن موفق به احیای توافق هسته‌ای شود، آن دولت پاره‌اش خواهد کرد.

کنگره آمریکا و گروه‌های حقوق بشری، بایدن را به دلیل تعامل با محمد بن سلمان و پذیرفتن وی به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

یکی از نقاط درخشان این سفر، همسویی و همکاری رو به رشد بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای کلیدی خلیج‌فارس است که به‌ویژه با امارات و در موضوعاتی از گردشگری گرفته تا بهداشت عمومی و به خصوص در زمینه امنیت انجام می‌شود. واشنگتن 40 سال است که برای ایجاد یک سامانه پدافند هوایی یکپارچه بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس فشار وارد می‌کند، اما این کشورها هرگز حاضر به انجام آن نبوده‌اند.

هم اسرائیل و هم عربستان آسیب‌پذیری دموکرات‌ها را در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر می‌دانند و آگاه از همان پوشش خبری هستند که هرکس دیگری در مورد مناقشات دورن حزبی بر سر نامزدی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 می‌خواند. انگیزه آن‌ها برای کمک کردن بسیار ناچیز است.