loader image

جستجو

What happened to the war on terrorism

وکس:
چه بر سر جنگ علیه تروریسم آمده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «وکس» در مطلبی با اشاره به اینکه سالانه صدها حمله هوایی  علیه گروه‌های تروریستی در سراسر جهان  توسط آمریکا صورت می‌گیرد، نوشت: تهدید اصلی منطقه، داعش خراسان است، گروهی منطقه‌ای وابسته به شبکه تروریستی جهانی.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه وکس در مطلبی به‌قلم «جاشوآکیتینگ» نوشت: در روز 10 مارس، ارتش آمریکا یک حمله هوایی در نزدیکی اوگونجی، سومالی انجام داد.

سه عضو جنبش جوانان مجاهدین ملقب به الشباب، یک گروه شبهه‌نظامی مرتبط با القاعده را کشت.

بر اساس داده‌های «بنیاد آمریکای نوین» که عملیات ضد تروریسم آمریکا را دنبال می‌کند، این حمله اولین حمله هوایی آمریکا در سومالی در نزدیک به یک ماه گذشته بود و از آن زمان تاکنون حمله دیگری انجام نشده است.

آمریکا سالانه صدها حمله هوایی و عملیات ویژه در سرتاسر جهان انجام داده است که گروه‌های تروریستی فراملی مانند القاعده و داعش را هدف قرار داده است.

با این حال، حملاتی مانند حمله در اوگونجی امروزه به دلیل مبارزه آرام جهانی به رهبری آمریکا علیه گروه‌های تروریستی غیردولتی نادرتر است.

آمریکا هنوز مشغول درگیری مداوم با گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران از یمن تا عراق است و به‌طور بحث‌انگیزی به اسرائیل در جنگ علیه حماس در غزه و درگیری با شدت کمتر با حزب‌الله کمک می‌کند.

تمرکز ارتش آمریکا اکنون بیشتر بر نظارت بر گروه‌های تروریستی بالقوه است، به‌ویژه در افغانستان، جایی که زمانی 100 هزار سرباز داشت.

«اسفندیار میر» -کارشناس ارشد برنامه آسیای جنوبی- در موسسه صلح آمریکا، معتقد است که راهبرد اصلی نظارت بر این گروه‌های تروریستی است.

در حالی که گهگاه هواپیماهای آمریکایی بر فراز کشور تحت کنترل طالبان مشاهده می‌شود، اقدام مرگبار زیادی صورت نگرفته است.

تهدید اصلی منطقه، داعش خراسان است، گروهی منطقه‌ای وابسته به شبکه تروریستی جهانی.

داعش خراسان مسئول حملات پر تلفات اخیر در روسیه و ایران و همچنین بمب‌گذاری که در آخرین مراحل خروج آمریکا از افغانستان منجر به کشته شدن 13 آمریکایی و بیش از 100 افغان شد، بود.

آمریکا هشدارهای زیادی به روسیه و ایران داده است، اما به هیچ‌کدام توجهی نشده است.

«ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اذعان کرد که ارتش این کشور امروز کمتر درگیر مبارزه با گروه‌های تروریستی است و هدف اصلی آن جلوگیری از حملات فاجعه‌بار به میهن یا متحدان و شرکا است.

از زمان کشته شدن سه سرباز در سال 2019 در پایگاه دریایی پنساکولا، فلوریدا، هیچ حمله تروریستی مرگبار با الهام از جهادی‌ها در خاک آمریکا رخ نداده است.

تعداد این حملات در اروپا نیز کاهش ‌یافته است، البته نه به‌شدت.

با این حال، قتل‌عام‌های اخیر داعش در مسکو و ایران نشان می‌دهد که میل و توانایی حمله در سطح بین‌المللی را دارد.

مقامات اروپای غربی در ماه‌های اخیر چندین توطئه ادعایی این گروه را شکسته‌اند. مقامات فرانسوی نگران تهدیدهای المپیک تابستان امسال هستند.

خطر حمله روز 7 اکتبر و سرازیر شدن خشم گسترده علیه اسرائیل و آمریکا به دلیل جنگ در غزه می‌تواند حملات تروریستی بیشتری را دامن بزند یا از گروه‌های شبهه‌نظامی برای استخدام استفاده شود.

غافلگیری حمله ماه اکتبر یادآور سوابق تأسف‌بار دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی در ارزیابی زمانی است که گروه‌های شبهه‌نظامی که فکر می‌کردند تحت کنترل یا خنثی شده‌اند، می‌توانند بار دیگر به تهدید تبدیل شوند.

حملات تروریستی جدی، حتی بر سرزمین آمریکا، ممکن است بازگردد و «جنگ علیه تروریسم» ادامه یابد.

مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریسم پس از روز 11 سپتامبر همچنان به قوت خود باقی است، اما آمریکا در مقابله با تروریسم عاقلانه و خردمند عمل می‌کند