loader image

جستجو

Who blew up the Nord Stream pipelines

اکونومیست:
چه کسی خطوط لوله نورد استریم را منفجر کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در گزارش تازه خود با اشاره به آسیب رساندن دو خط لوله گاز زیردریایی که روسیه را به المان متصل می‌کرد، بررسی این سوال پرداخت که چه کسی خطوط لوله نورد استریم را منفجر کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه اکونومیست در گزارش تازه خود نوشت: سپتامبر گذشته، هنگامی که انفجارها به نورد استریم 1 و 2، دو خط لوله گاز زیردریایی که روسیه را به آلمان متصل می‌کردند، آسیب رساند، شواهد دال بر وجود مقصر بسیار اندک بود.

برخی از دولت‌های اروپایی به روسیه مشکوک بودند. «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده بود که در تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل حمله روسیه به اوکراین، عرضه انرژی به اروپا را قطع خواهد کرد.

از سوی دیگر روسیه آمریکا و انگلیس را مقصر دانست. 6 ماه بعد، مقامات اطلاعاتی آمریکا و همچنین سازمان‌های خبری آلمان و بریتانیا، احتمال دخالت یک گروه ناشناس طرفدار اوکراین و غیروابسته به دولت را مطرح کردند.

برخی از مقامات اروپایی در ابتدا معتقد بودند که این حمله ممکن است توسط روسیه سازماندهی شده باشد که در آن زمان جنگ خود در اوکراین و نبرد انرژی خود را با اروپا تشدید می‌کرد.

ناوگان بالتیک آن، که می‌تواند غواصان یا زیردریایی‌های کوچک را در کالینینگراد مستقر کند، در فاصله 300 کیلومتری از اهداف مستقر است.

این حمله یک روز قبل از تکمیل خط لوله جدید لهستان برای واردات گاز نروژی از طریق دانمارک صورت گرفت که برای کاهش وابستگی دیرینه خود به روسیه طراحی شده بود.

در 12 اکتبر، دو هفته پس از حمله، آقای پوتین هشدار داد که زیرساخت‌های انرژی جهان «در معرض خطر» است.

در این میان روسیه انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه رفت. پرزیدنت جو بایدن بارها هشدار داده بود که تهاجم روسیه به اوکراین به نورد استریم 2 پایان خواهد داد که آمریکا مدت‌ها با آن مخالف بود.

در فوریه سال جاری، سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی، بر اساس یک منبع مجهول و ناشناس ادعا کرد که غواصان نیروی دریایی آمریکا مواد منفجره روی خطوط لوله کار گذاشته‌اند. مقامات آمریکایی این ادعا را رد کردند. داستان آقای هرش مملو از اشتباهات واقعی و منطقی بود.

به نظر نمی‌رسد هیچ یک از این دو کشور انگیزه روشنی برای این حملات داشته باشند. روسیه با آسیب‌رساندن به زیرساخت‌های خود، خود را از اهرم‌های آتی بر اروپای عاری از انرژی محروم می‌کند.

حمله آمریکا خطر دشمنی با متحدان اروپایی به‌ویژه آلمان را به همراه خواهد داشت. و بایدن به طور کلی رویکرد محتاطانه‌ای را در قبال درگیری اتخاذ کرده است.

آخرین حدس و گمان حول محور دخالت اوکراین می‌چرخد، اگرچه شواهد منتشر‌‌شده تاکنون ضعیف است.

در 7 مارس رسانه‌های آلمانی همگی گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه پلیس آلمان یک قایق تفریحی را شناسایی کرده است که گمان می‌رود برای انتقال مواد منفجره به محل مورد استفاده قرار گرفته است.

این قایق در لهستان از شرکتی که ظاهراً متعلق به دو اوکراینی است استخدام شد. بر اساس این گزارش‌ها، 6 نفر از گذرنامه‌های جعلی برای حرکت از روستوک، بندر بالتیک آلمان، در 6 سپتامبر، تقریباً سه هفته قبل از انفجارها استفاده کردند.