loader image

جستجو

How the United States can shape the future of Africa

نشنال اینترست:
چگونه آمریکا می­‌تواند آینده آفریقا را شکل دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که چگونه آمریکا می‌تواند آینده آفریقا را شکل دهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «درامان چابی بوکو» نوشت: دفتر امور آفریقای وزارت امور خارجه سه هدف اصلی را برای سیاست خارجی دولت در قبال آفریقا فراهم می‌کند:

1) پیشبرد روابط تجاری و بازرگانی با کشورهای کلیدی آفریقا؛

2) حفاظت از دولت در برابر تهدیدات سلامت و امنیت فرامرزی و

3) حمایت از پیشرفت کشورهای حیاتی آفریقا به سمت ثبات، حکومت پاسخگوی شهروندان و اتکا به خود.

بررسی این اهداف و تأثیرات آن­ها، جداسازی تهدیدات بهداشتی و امنیتی، اولویت‌های استراتژیک منحصر به فرد را ایجاد می­کند.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، پنج کشور از 10 کشوری که سریع‌ترین رشد را در سال ۲۰۱۹ داشته‌اند، در آفریقا بوده‌اند. این قاره به دلیل بازار وسیع بکر و جمعیت جوانش که انتظار می­رود تا سال 2050 به بیش از دو میلیارد نفر برسد، یکی از امیدوارکننده‌ترین مقاصد تجاری باقی مانده است.

سیاست اقتصادی دولت در قبال آفریقا دو هدف اصلی دارد. اول، می­خواهد بازارهایی را برای محصولات و خدمات شرکت­های آمریکایی فراهم کند، و دوم، حمایت از توسعه اقتصادی کشورهای آفریقایی. تجارت نیز اهرم فشاری است که دولت برای ترویج شیوه­های دموکراتیک، اقتصاد بازار و احترام به حقوق بشر در این قاره استفاده می­کند.

قانون رشد و فرصت آفریقا که در اوایل دهه 2000 توسط دولت کلینتون راه­اندازی شد و از آن زمان چندین بار گسترش یافت، ابزار اصلی تجارت دولت با کشورهای جنوب صحرای آفریقاست. هدف این برنامه، دسترسی به بازار دولت برای بیش از 6 هزار محصول از کشورهای واجد شرایط در این قاره و گسترش صادرات دولت به آفریقاست.

برای کمک به کشورهای جنوب صحرای آفریقا و رسیدگی به نرخ پایین دسترسی به برق، دولت ابتکار قدرت آفریقا را در سال 2013 برای ایجاد شرایط در جهت تولید 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در این قاره تا سال 2030 راه­اندازی کرد. این برنامه دسترسی به برق را برای بیش از 127 میلیون نفر تسهیل کرده است.

طی 20 سال گذشته، دولت بیش از 100 میلیارد دلار در بخش بهداشت عمومی در سراسر قاره آفریقا سرمایه­گذاری کرده است.

ستاد فرماندهی آفریقا-آمریکا به کشورهای آفریقایی کمک می­کند تا با تهدیدات امنیتی مقابله کنند و به بحران­های بشردوستانه از جمله همه­گیری کووید-19 پاسخ دهند.