loader image

جستجو

How can America move towards Asia

شورای روابط خارجی:
چگونه آمریکا می‌تواند به سمت آسیا حرکت کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه‌ «شورای روابط خارجی» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه چین قصد دارد جایگزین آمریکا در هند و اقیانوس آرام شود،‌ به بررسی این سوال پرداخت که چگونه آمریکا می‌تواند به سمت آسیا حرکت کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه شورای روابط خارجی در مطلب تازه خود به‌قلم «رابرت بلک ویل» «ریچارد فونتین» نوشت:چین قدرت نظامی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد، اجبار اقتصادی را بر کشورهایی که اهداف پکن را به چالش می‌کشیدند، اعمال کرد و ‌به‌دنبال تضعیف منافع ملی حیاتی آمریکا بود.

امروز، چین در حال پیوند قدرت و اراده خود برای برهم زدن نظم منطقه‌ای در آسیا و نظم بین‌المللی ‌به‌طور گسترده‌تر است.

رقابت آمریکا و چین از چندین منطقه و حوزه عبور می‌کند، اما رقابت و تنش در هند و اقیانوس آرام شدیدتر است.

هدف چین این است که جایگزین آمریکا ‌به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشور هند و اقیانوس آرام شود و بر آن منطقه تسلط یابد. قدرت نظامی چین در آنجا متمرکز است و با فاصله گرفتن از اقیانوس آرام غربی ضعیف می‌شود.

افزایش قابل‌توجهی در زمان، توجه و منابع امنیت ملی آمریکا که به آسیا اختصاص داده شده، برای رسیدگی به توازن منطقه‌ای در حال بدتر شدن مورد نیاز است. واشنگتن در حالی که در سایر مناطق درگیر است و از منافع خود در سراسر اروپا و غرب‌آسیا محافظت می‌کند، باید چرخش مجدد به سمت آسیا را آغاز کند.

عناصر متعددی مورد نیاز است، اما چند مورد کلیدی هستند.

آمریکا باید بودجه دفاعی خود را افزایش دهد تا اطمینان حاصل شود که منابع بیشتری برای هر منطقه در دسترس است.

واشنگتن باید برنامه اقتصادی آسیایی خود را با پیوستن به توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) احیا کند که دسترسی آمریکا به بازارهای منطقه را افزایش می‌دهد و بالعکس. ‌به‌عنوان اولین گام، آمریکا باید قراردادهای تجارت دیجیتال دوجانبه با ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور را دنبال کند.

آمریکا اتحادهای منطقه‌ای خود را تقویت کرده و در حال حاضر ائتلاف‌هایی را برای مقابله با نقض‌های تجاری چین، سرقت مالکیت معنوی، مداخله پنهان در سیاست داخلی سایر کشورها و نقض حقوق بشر رهبری می‌کند، اما باید قوی‌تر پکن را به چالش بکشد.

واشنگتن باید با کاهش حضور نظامی خود در منطقه و در عین حال تقویت تعهد خود برای اقدام، این معادله را تغییر دهد.