loader image

جستجو

How to survive the future Taiwan Strait crisis2

فارن افرز:
چگونه از بحران آتی تنگه تایوان جان سالم بدر ببریم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به هشدار شی به بایدن درباره سفر پلوسی به تایوان ،‌ به بررسی این سوال پرداخت که چگونه از بحران آتی تنگه تایوان جان سالم بدر ببریم؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «دیوید ساکس» نوشت:  واشنگتن باید با یا بدون سفر پلوسی، برای رویارویی آماده باشد. «ارتش فکر می‌کند که در حال حاضر، این ایده خوبی نیست.»

این حرف جو بایدن، در اواخر جولای و در مورد برنامه سفر «نانسی پلوسی» -رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- به تایوان بود که قرار بود انجام شود.

به نظر می‌رسد که تماس تلفنی دو ساعته بین بایدن و «شی جین‌پینگ» -رئیس‌جمهور چین- در 28 جولای، تاثیری بر خنثی کردن این وضعیت نداشته است. بیانیه رسمی چین از این مکالمه هشدار شی به بایدن را نقل می‌کند که گفته بود: «آن‌هایی که با آتش بازی می‌کنند، توسط آن نابود می‌شوند.»

سفر پلوسی باعث می‌شد تا سیاست‌گذاران آمریکا گزینه‌های کمی داشته باشند. با لغو سفر وی، احتمالا چین جسارت خواهد یافت و فشار خود را بر تایوان افزایش خواهد داد و این ضربه‌ای به اعتماد مردم تایوان در آینده خواهد بود.

از سوی دیگر، انجام این سفر احتمالا باعث ایجاد بحران می‌شد، زیرا چین احساس می‌کرد که مجبور است به آن واکنش نشان دهد تا تهدیداتش توخالی به نظر نرسد.

واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی جدای از مسئله ممانعت از تقویت روابط آمریکا و تایوان، تا حدی مربوط به زمان‌بندی نامطلوب این سفر نیز می‌شد.

شی جین‌پینگ به دنبال این است که در پاییز امسال به سومین دوره از ریاست حزب کمونیست چین برسد که امری بی‌سابقه است.

از آنجایی که شی جین‌پینگ درگیر مشکلات اقتصادی در داخل کشور و نارضایتی فزاینده از سیاست سخت‌گیرانه‌اش در مورد کووید صفر است، شاید به این نتیجه رسیده باشد که می‌تواند از بحران تایوان برای جلب افکار عمومی به نفع خود استفاده کند و باعث تقویت محبوبیت خود شود.

شاید شی تصور می‌کند حمایت بین‌المللی از تایوان به خصوص بعد از تهاجم روسیه به اوکراین قوی‌تر شده و احساس می‌کند که باید مانع همکاری کشورها با تایوان شود، زیرا می‌تواند باعث افزایش دفاع و تاب‌آوری این کشور شود.

لازم به ذکر است که بودجه نظامی تایوان درسال 1994 از چین بیشتر بود، اما حالا چین 20 برابر تایوان هزینه نظامی دارد.

چین علاوه بر برتری نظامی خود، اهرم فشار قابل‌توجه بیشتری بر اقتصاد تایوان دارد.

صادرات تایوان به سرزمین اصلی چین طی بحران 1955 تا 1956 یک سوم از یک درصد کل صادراتش بود، اما حالا این رقم به 30 درصد رسیده است.

دوران بسیار خطرناک‌تری برای روابط بین دو سوی تنگه تایوان در راه است. شی می‌خواهد تا سال 2049 به هدف «جوان‌سازی بزرگ» چین برسد و اتحاد با تایوان پیش‌شرط این هدف است.

دولت بایدن برای پرهیز از بدترین نتایج ممکن در این مرحله خطرناک جدید باید یک بازنگری جامع از روابط آمریکا با تایوان را آغاز کند. آمریکا برای این کار باید روشن سازد که حاضر است برای دفاع از تایوان از زور استفاده کند.

آمریکا علاوه بر این تضمین‌ها باید توانمندی‌های رزمی تایوان را نیز بهبود بخشد.

همکاری امنیتی بین آمریکا و تایوان باید در سال‌های آینده افزایش یابد، اما نباید آن را علنی کرد.

بعید به نظر می‌رسید که پلوسی سفر خود را لغو کند. شاید او این احساس را داشت که این آخرین فرصت او برای نشان دادن حمایت خود از تایوان است، به خصوص با توجه به اینکه بعید است بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آینده، رئیس مجلس نمایندگان باشد.

پس، بهترین کار این بود که پلوسی سفر خود را تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای و قبل از تشکیل کنگره بعدی به تاخیر می‌انداخت که پس از برگزاری کنگره حزب کمونیست چین خواهد بود. شی هرگونه تاخیری را به‌عنوان پیروزی چین تلقی خواهد کرد.