loader image

جستجو

How JCPOA can destabilize the Eastern Mediterranean

هیل:
چگونه برجام می‌تواند شرق مدیترانه را بی‌ثبات کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 روزنامه «هیل» در یادداشت تازه خود ضمن بررسی این موضوع که چگونه برجام می‌تواند شرق مدیترانه را بی‌ثبات کند، نوشت: کاهش تحریم‌ها، به اندازه بمب هسته‌ای ایران است که اسرائیل و شرکای عرب خلیج‌فارس را نگران می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هیل در یادداشت خود به‌قلم «داو اس زاخیم» به تحلیل این موضوع که چگونه برجام می‌تواند شرق مدیترانه را بی‌ثبات کند پرداخت و نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه اخیراً اعلام کردند که بار دیگر روابط خود را به وضعیت کامل دیپلماتیک ارتقا خواهند داد.

در هر صورت، عادی شدن کنونی روابط ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که آرامش در شرق مدیترانه برقرار شده است.

تنش‌ها بار دیگر بین یونان، دیگر شریک نزدیک اسرائیل و ترکیه در حال افزایش است. یونان، ترکیه را به حدود 70 نقض حریم هوایی خود متهم کرده است.

ترکیه در اوایل این هفته یونان را به دخالت در هواپیماهای این کشور در جریان رزمایش ناتو متهم کرد.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آنکارا و اورشلیم در حال گفت‌وگو درباره افتتاح دومین خط لوله گاز از میدان لویاتان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از طریق ترکیه و به جنوب اروپا به‌عنوان جبرانی برای عرضه گاز روسیه هستند.

روند مذاکرات برجام به لطف تصمیم ایران برای عقب‌نشینی از دو مورد از سه خواسته اصلی خود یعنی حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا و پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار هسته‌ای شتاب می‌گیرد.

ایران ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که با تعهد به دو خواسته‌ای که می‌دانست هرگز برآورده نمی‌شود، به توافق آمریکا دست خواهد یافت تا اطمینان حاصل شود که رئیس‌جمهور آینده توافق را لغو نخواهد کرد.

به نوبه خود، تیم بایدن همچنان مشتاق بستن توافق است.

این کاهش تحریم‌ها، به اندازه بمب هسته‌ای ایران است که اسرائیل و شرکای عرب خلیج‌فارس را نگران می‌کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است تصمیم به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بگیرد که به نوبه خود می‌تواند منجر به یک جنگ بزرگ غرب آسیا شود.

حتی اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تصمیم بگیرد که از حمله به ایران خودداری کند و ترجیح دهد به جنگ مخفیانه خود علیه ایرانیان ادامه دهد، ممکن است خود را در جنگ دیگری با حزب‌الله ببیند.

این گروه شبهه‌نظامی لبنانی با افزایش تشویق‌ها و حمایت‌های مالی ایران، ممکن است حمله بزرگی را به شهرهای اسرائیل انجام دهد.

کاخ سفید باید به سرعت برای اطلاع‌رسانی کنگره اقدامی کند و با احتیاط کامل پیش از هرگونه تعهدی با ایران که می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر در مدیترانه شرقی شود، اقدامات احتیاطی انجام دهد.