loader image

جستجو

How to end political instability in Israel

نیوزویک:
چگونه به بی‌ثباتی سیاسی در  اسرائیل پایان دهیم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که چگونه به بی‌ثباتی سیاسی در اسرائیل پایان دهیم؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک مقاله‌ای به‌قلم «کارولین گلیک» منتشر کرد که در آن آمده است: در سه سال و نیم گذشته، سیاست‌های ناکارآمد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را تحت فشار قرار داده است. پنجشنبه گذشته، پارلمان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منحل شد و تاریخ انتخابات این کشور توسط دولت برای اول نوامبر تعیین شد.

«نفتالی بنت» -نخست‌وزیر- پس از یک سال ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا داد و اعلام کرد که در انتخابات آینده شرکت نخواهد کرد.

«لاپید» -وزیر امور خارجه- به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شد. این پنجمین انتخابات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سه سال و نیم اخیر خواهد بود.

سوال کلیدی این است که چه چیزی این بن‌بست سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را توضیح می‌دهد و برای پایان دادن به آن چه اتفاقی باید بیفتد؟این بن‌بست سیاسی ناشی از دعوای جناحی بین طیف راست و چپ نیست، بلکه خیلی‌ها این بن‌بست را ناشی از حضور نتانیاهو در مقام قدرت می‌دانند.

طیف راست، هرگز نتانیاهو را  متشکل از سیاستمداران راست نمی‌داند، و خیلی تمایل دارند او را از هرگونه مقام برکنار کنند، طیف چپ نیز همچین گمانی در مورد نتانیاهو دارد.

نتانیاهو برای اولین بار پس از دور اول انتخابات در آوریل 2019 وارد صحنه شد. طیف راستگرای نتانیاهو اکثریت قاطع 65 کرسی را در کنست 120 کرسی به دست آورد. اما پنج کرسی از این کرسی‌ها توسط حزب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بیتنو به رهبری «آویگدور لیبرمن» -وزیر خارجه و دفاع پیشین- به دست آمد.

لیبرمن زمانی به عنوان رئیس دفتر نتانیاهو، خدمت می‌کرد و در مبارزات انتخاباتی متعهد شد به ائتلافی به رهبری نتانیاهو بپیوند.

زمانی که لیبرمن از پیوستن به ائتلاف نتانیاهو امتناع ورزید، کشور مجبور به برگزاری دومین انتخابات شد.

نتانیاهو که هنوز به لطف لیبرمن پس از دور سوم از اکثریت آرا برخوردار نبود، با حزب چپ، به رهبری رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، «بنی گانتز» دولتی تشکیل داد که این شخص برای دولت نتانیاهو هزینه هنگفتی ببار آورد.

گانتز دولت را فلج کرد، شرایطی را به وجود آورد که نتانیاهو تصمیم گرفت انتخابات چهارم به ادامه دولت ترجیح داده شود. اما دیگر در انتخابات او برنده نشد و امید به انتخابات کنونی بسته است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جناح راست به رهبری نتانیاهو همچنان در رای گیری 58-59 کرسی دارد. پس‌به طور خلاصه، هرج و مرج سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تنها پس از ناپدید شدن جناح راست نتانیاهو پایان خواهد یافت.