loader image

جستجو

How Soleimani's assassination undermined US influence in Iraq

کویینسی:
چگونه ترور سلیمانی نفوذ آمریکا در عراق را تضعیف کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت خود با بررسی این موضوع که چگونه ترور سلیمانی نفوذ آمریکا در عراق را تعضیف کرد،‌ نوشت: اگر سیاست عراق به جنگ علنی بین جناح‌های مسلح کشیده شود، حفظ این منافع محدود آمریکا، دشوارتر خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت خود به‌قلم « استیون سایمون» نوشت:  شهید سلیمانی به همراه همتای عراقی خود ابومهدی المهندس در خارج از فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط آمریکا ترور شد.

منصفانه است که بگوییم اکثر ناظران آشنا با عملیات نظامی آمریکا در منطقه و نقش  قاسم سلیمانی در طراحی فعالیت‌های نیابتی ایران در غرب آسیا، حضور وی در فهرست اهداف با ارزش ایالات متحده را مسلم تلقی می‌کردند.

برخی از مفسران آگاه، مانند «بلال وهاب» خاطرنشان می‌کنند که موضع‌گیری دولت بایدن در طول بحران عراق باعث تداوم آن شده است.

به طور کلی تصور می‌شود که سیاست‌های مالکی در طول هشت سالی  که دولت را در اختیار داشت، به ظهور داعش در عراق کمک کرده است.

این اتهام قابل بحث است، داعش در سوریه به دلیل شرایط هرج و مرج،  باعث جنگ داخلی شد و به طور ناخواسته توسط افراد خارجی از جمله آمریکا مسلح گردید.

اینکه آیا در سال 2006، زمانی که واشنگتن مالکی را به‌عنوان مرد خود در بغداد انتخاب کرد، جایگزین‌های بهتری برای وی وجود داشت یا نه، جای بحث دارد.

در این مورد، توصیه‌های بلال بیشتر در مورد استفاده از اهرم غیرمستقیم به جای عملیات مستقیم است.

بحران کنونی ناشی از انشعاب درون شیعی بین دو جناح به رهبری رهبران غیر منتخب نوری المالکی و مقتدی صدر است. هر دوی آن‌ها روابط دیرینه‌ای با ایران دارند.

صدر نه دشمن استراتژیک ایران و نه دوست آمریکاست. در این مرحله، تلاش وی برای تبدیل پیروزی اولیه انتخاباتی خود به یک دولت اکثریتی توسط دادگاه عالی عراق، خنثی شده است.

در عین حال، صدر در تلاش است تا معترضان جوان عمیقاً ناامید را، با این ادعا که مبارزه آن‌ها با وضعیت فساد موثر است، اغوا کند.

به هر حال، نیروهای صدر، در سرکوب خونین تظاهرات جوانان در سال 2019 دخیل بودند. مانند سایر اقدامات بی‌ملاحظه ترامپ، به‌ویژه خروج او از برجام، ترور سردار سلیمانی، پیشبرد منافع آمریکا را برای جانشین او دشوار می‌کند.

اگر سیاست عراق به جنگ علنی بین جناح‌های مسلح کشیده شود، یا به‌سادگی نتواند یک دولت ایجاد کند، حفظ این منافع محدود آمریکا، دشوارتر خواهد بود.