loader image

جستجو

How US arms dealers are taking advantage of the Chinese threat

آسیا تایمز
چگونه دلالان سلاح آمریکا از تهدید چین سود می­‌برند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «آسیا تایمز» در یادداشت تازه خود به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه دلالان سلاح آمریکا از تهدید چین سود می‌برند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه آسیا تایمز در یادداشت تازه خود به‌قلم «شو یونای» نوشت: درگیری روسیه و اوکراین بیش از یک ماه است که ادامه دارد و تلفات و خسارات اقتصادی غیرقابل تصوری را به همراه داشته، زیرا تلاش‌های دیپلماتیک موثر واقع نشده است.

مردم همیشه می­گویند «در جنگ برنده­ای وجود ندارد.» اما فرصتی عالی به منظور کسب سودهای کلان و بالا بردن قیمت سهام برای غول­های نظامی-صنعتی آمریکا فراهم می­شود.

براساس گزارش رسانه­ها، سهام شرکت­های نظامی بزرگ آمریکا از زمان شروع درگیری روسیه و اوکراین به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

بلافاصله پس از شروع درگیری روسیه و اوکراین، آمریکا اعلام کرد که در مجموع 350 میلیون دلار به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد. جو بایدن مجوز 200 میلیون دلار تجهیزات نظامی اضافی برای اوکراین در 12 مارس و 800 میلیون دلار در 16 مارس را صادر کرد.

در مواجهه با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، آلمان و سایر کشورهای اروپایی سیاست‌های دفاعی خود را تنظیم کرده‌اند و «فرصت‌های تجاری» جدیدی برای غول‌های نظامی آمریکا ایجاد نموده­اند.

شکی نیست که درگیری روسیه و اوکراین کشورهای عضو ناتو را به افزایش هزینه­های دفاعی ترغیب خواهد کرد.

مخارج نظامی آمریکا در دو دهه اول قرن کنونی، به­ویژه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 رشد قابل‌توجهی داشته که منجر به افزایش تجارت جهانی تسلیحات شده است.

جدا از جنگ­‌افروزی و تنش­‌های ژئوپلیتیکی، ایجاد نیروهای استراتژیک متضاد و رقبا و تئوری­های تهدید، ابزار مهمی برای افزایش درآمد پنتاگون و دلالان اسلحه به حساب می­آید. به همین دلیل، چین به­عنوان «تهدید اصلی» برای آمریکا معرفی شده است.

پنتاگون در گزارش استراتژی دفاع ملی خود در سال 2022، نگرانی­هایی درباره قدرت نظامی چین مطرح کرد و رقابت قدرت­های بزرگ را مهم­ترین تهدید برای امنیت و نفوذ جهانی آمریکا خواند.

دلالان سلاح با تأمین مالی اندیشکده­های برجسته­ای که قویاً از بودجه­‌های بالاتر پنتاگون حمایت می­کنند، اما هرگز منافع مالی پشت سر آن­ها را فاش نمی­سازند، تأثیر به سزایی بر جای می­گذارند.

«بن فریمن» در گزارشی در اکتبر 2020 با استناد به این مطلب نوشت که حداقل یک میلیارد دلار از بودجه دولت و پیمانکاران دفاعی آمریکا بین سال­های 2014 تا 2019 به 50 اندیشکده برتر آمریکا اختصاص یافته است.

در واقع، تهدید چین تنها بهانه دیگری برای پنتاگون و دلالان اسلحه است تا پول بیشتری به دست آورند.