loader image

جستجو

How does the American-Israeli partnership deal with China1

نیوزیوک:
چگونه مشارکت آمریکا و اسرائیل با چین مقابله می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزیوک» نوشت: آمریکا اکنون به طور فزاینده‌ای چین را به‌عنوان یک تهدید استراتژیک و رقیب اصلی می‌بیندو از سوی دیگر، اسراییل این کشور شرقی را یک بازیگر بی‌طرف می‌بیند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزیوک در مطلب تازه خود به‌قلم « ایلان برمن» نوشت:  زمانی که بایدن، در اوایل این ماه به غرب آسیا سفر کرد، یکی از اولویت‌های اصلی وی، تقویت روابط ویژه بین آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود که در نتیجه اختلاف نظرها بر سر سیاست کشورش در قبال ایران، متزلزل شده بود.

با این حال، یکی از موضوعاتی که به نظر نمی‌رسید بایدن با مقامات اسرائیلی درباره آن صحبت کند، چین بود. این موضوع به شدت برای حفظ مشارکت راهبردی بلندمدت بین دو کشور تأثیر دارد، زیرا در سال‌های اخیر، شاهد شکوفایی روابط اورشلیم با پکن بوده‌ایم.

همچنین این موضوع به‌عنوان یکی از آیتم‌های اصلی در دستور کار دوجانبه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ظاهر شد، زیرا دیدگاه‌های آمریکا در مورد چین تغییر کرد و سیاست‌گذاران در واشنگتن به نیاز به دنبال کردن رقابت قدرت‌های بزرگ با پکن، متقاعد شدند. در نتیجه، آمریکا نگاه انتقادی‌تری به معاملات چین با شرکای خارجی خود از جمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انداخت.

این تمرکز تا دوران بایدن ادامه داشت و دولت فعلی نگرانی‌های خود را در مورد حضور اقتصادی چین در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ابراز کرد.

با این حال، سیاست‌گذاران در اورشلیم می‌گویند که وضعیت تحت کنترل است و کشورشان شروع به رسیدگی فعالانه به این خطر کرده است.

به‌عنوان مدرک، آن‌ها به این واقعیت اشاره می‌کنند که سرمایه‌گذاری چین در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که در سال 2018 به سطح بالایی رسید، از آن زمان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. مقامات دولتی معتقدند که چین اکنون کمتر از 5 درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به خود اختصاص داده است.

با این حال، حتی اساسی‌تر از آن، تفاوت نگاه در مورد چین است. به بیان ساده، آمریکا اکنون به طور فزاینده‌ای چین را به‌عنوان یک تهدید استراتژیک و رقیب اصلی می‌بیند.

از سوی دیگر، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این کشور شرقی را یک بازیگر بی‌طرف می‌بیند.

همانطور که «الکساندر پوزنر» -تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری- می‌گوید: «چین دشمن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیست و ما نمی‌خواهیم این کشور را دشمن کنیم.»

با این وجود، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به وضوح سخت در تلاش است تا تعادلی بین منافع اقتصادی خود و یک چشم‌انداز جهانی جدید و تغییر‌یافته ایجاد کند که رقابت آمریکا و چین را به‌عنوان ویژگی تعیین‌کننده دارد.