loader image

جستجو

How can Europe's decision be made difficult after the JCPOA2

وال استریت ژورنال:
چگونه می‌توان تصمیم اروپا را پس از برجام سخت کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چگونه می‌توان تصمیم اروپا را پس از برجام سخت کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «جان بولتون» نوشت: بایدن هفته قبل پذیرفت که تلاش‌های طولانی‌مدت او برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران سرانجام به پایان خود نزدیک می‌شود و گفت: «ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

من مطمئن نیستم که چه زمانی آن را دریافت می‌کنیم، اما برای همیشه منتظر نخواهیم ماند.»

ما این حرف را از دسامبر 2021 و حتی از اروپایی‌هایی می‌شنویم که فداکارترین مریدان این توافق هستند.

آبشاری از امتیازات کاخ سفید در جریان مذاکرات، زمان اضافی ایران برای پیش بردن برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک بالستیک و شل گرفتن اجرای تحریم‌های آمریکا، آیت‌الله‌های تهران را به نحو قابل‌توجهی جسور کرده است.

با وجود اینکه ابهام فعلی از وضعیت ایده‌آل برای آن‌ها بسیار فاصله دارد، اما حاضرند زندگی تحت این شرایط را تا مدت نامحدودی بپذیرند.

چنین چیزی نباید باعث خشنود واشنگتن شود، بلکه برعکس، آمریکا باید راهبردهای دیپلماتیکی را در پیش گیرد تا دیگر طرف‌های غربی توافق اصلی؛ یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا همسویی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی داشته باشند که بیشتر از همه توسط ایران تهدید می‌شوند.

متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا و اروپایی‌ها به مدت دو دهه است که دیدگاه‌های متضادی را در مورد بهترین روش برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای داشته‌اند.

از آنجایی که مذاکرات مکررا با شکست مواجه شده، هدف اصلی دیپلماتیک بایدن باید این باشد که اروپایی‌ها موضع سفت و سخت‌تر اقتصادی و سیاسی را اتخاذ و جنگ مخفیانه‌ای را قبول کنند که اسرائیل و دیگران پیش از این علیه برنامه هسته‌ای ایران شروع کرده‌اند.

گام اولیه دیپلماتیک باید این باشد که آن کسانی مقدم بر دوستان اروپایی ما باشند که بیشتر از همه از سوی ایران در معرض خطر هستند؛ چه این خطر به دلیل نیات هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد و چه این کشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است.

این گروه پرکنش عربی-اسرائیلی استدلال‌های قانع‌ کننده‌ای را فراتر از تهدید جهانی می‌آورند که ایران با دستیابی به تسلیحات هسته‌ای مرتکب آن می‌شود.

کاخ سفید فاش ساخته که ایران آماده فروش چند صد پهپاد «با توانایی انجام حمله» به روسیه است و تقریبا این یقین وجود دارد که روسیه از آن‌ها در اوکراین استفاده خواهد کرد.

فروش نفت ایران به چین افزایش یافته و این فرار از تحریم‌های آمریکاست که در دوران بل«سیایدن تضیعف شده‌اند.

در مقابل، وزرای خارجه بحرین و امارات به نمایندگی از اعراب تولید کننده هیدروکربن در خلیج‌فارس، می‌توانند بخشی از راه‌حل اروپا برای بر طرف کردن فاجعه‌ای باشند که خود این قاره به دلیل وابستگی بیش از حد به صادرات روسیه باعث و بانی آن بود.

این وزرای خارجه در سفر خود می‌توانند بر این موضوع تاکید کنند که میدان دید فزاینده در برنامه هسته‌ای ایران هرگز در توافق اصلی مد نظر نبود.

تهران هم تعهداتش در توافق 2015 و هم تعهداتی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد را نادیده گرفت.

هم‌چنین، این هیئت دیپلماتیک ‌می‌تواند بر این موضوع تاکید کند که سازش‌ناپذیری تهران در مورد مسائل غیر‌هسته‌ای در نهایت احیای توافق 2015 را مورد هدف قرار می‌دهد. درخواست از واشنگتن برای حذف نام سپاه پاسدران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی خارجی کاملا بی‌ارتباط با مسائل هسته‌ای است. سپاه پاسداران تهدید تروریستی برای اروپا است، مثل حمله‌ای که به مخالفان در سال 2018 و در پاریس مد نظر داشت و خنثی شد.

دیپلماسی ضد اشاعه تسلیحات هسته‌ای آمریکا علیه ایران باید گستردگی بسیار زیادی داشته باشد و همراه با تحریم‌های اقتصادی بسیار شدید‌تر و کمک به گروه‌های مخالف مشروعی باشد که قصد سرنگونی آیت‌الله‌ها را دارند.