loader image

جستجو

How can Congress veto Borjam?

نشریه تبلت:
آیا کنگره می‌تواند برجام را وتو کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «تبلت» در یادداشت خود با اشاره به مخالفت اکثریت جمهوری‌خواهان برای حذف سپاه از تحریم،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا کنگره می‌تواند برجام را وتو کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه تبلت در یادداشت خود به‌قلم «گابریل نورونها» نوشت: در حالی که مقامات دولت آمریکا که من با آن‌ها صحبت کرده‌ام جزئیات متفاوتی از «ضمانت‌های ذاتی» ایران ارائه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا، این ضمانت‌ها فعال خواهند شد.

آمریکا برای محافظت از نظام در برابر تحریم‌های آتی که احتمالاً ناشی از رفتار بدخیم ایران است، به یک صندوق سرمایه‌گذاری عظیم، پول پرداخت خواهد کرد.

از «جیم بنکس» -رئیس کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان- پرسیدم که چگونه توافق بایدن با ایران در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او به من گفت: «زمانی که [جمهوری‌خواهان] در اکثریت باشند، 130 حامی‌قانون فشار حداکثری از همه فرصت‌های قانونی برای اعمال مجدد تحریم‌های فشار حداکثری بر ایران استفاده خواهند کرد.

«سناتور تد کروز» احتمالاً نقشی کلیدی در این روند ایفا خواهد کرد و اخیراً نامه‌ای را رهبری کرده است که با امضای مشترک 32 سناتور جمهوری‌خواه متعهد به مسدود کردن و معکوس کردن اجرای توافق شده‌اند.

همانطور که مقامات نگران دولت آمریکا ماه گذشته به من هشدار دادند، آمریکا در حال آماده‌شدن برای لغو تحریم‌ها علیه تامین‌کنندگان مالی اصلی دستگاه تروریسم بین المللی ایران است: «بانک مرکزی ایران» «شرکت ملی نفت ایران»و «شرکت ملی نفتکش ایران.»

بانک مرکزی میلیاردها دلار به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌کمک کرده است و با نیروی قدس همکاری نزدیکی می‌کند تا برای تامین مالی عملیات‌های تروریستی و انتقال وجوه به حزب‌الله، ارز خارجی در اختیار آن قرار دهد.

شرکت ملی نفت ایران مسئولیت اکتشاف، تولید، پالایش و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ایران را بر عهده دارد.

شرکت ملی نفتکش ایران، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران، مسئول حمل و نقل صادرات نفت خام نظام است و به گفته وزارت خزانه‌داری، نقش مهمی‌ در معاملات نفتی ایفا کرده است که برای درآمدزایی برای نیروی قدس و حزب‌الله و حمایت از نظام بشار اسد استفاده می‌شود.

یکی از دستیاران ارشد مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه به من تأیید کرد که بسیاری از تحریم‌های تروریستی که بایدن لغو می‌کند به زودی دوباره اعمال خواهند شد.

اکنون تقریباً تک‌تک جمهوری‌خواهان کنگره علیه حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها صحبت کرده‌اند و لایحه‌های مختلفی ارائه شده است که مانع از حذف سپاه از این فهرست می‌شود.

اگر واقعاً برداشتن تحریم سپاه برای ایرانی‌ها خط قرمز است، الان باید از مذاکرات کنار بروند.