loader image

جستجو

China comes to the aid of Central Asian countries

اوراسیانت:
چین به کمک کشورهای آسیای میانه می‌آید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیانت» در گزارش  از کمک چین به کشورهای آسیای میانه خبرداد و عنوان کرد: چین مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با پنج کشور آسیای میانه در زمینه مدیریت اضطراری است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه اوراسیانت در گزارش خود خبر داد: چین و پنج کشور آسیای میانه در حال ایجاد مکانیسمی برای بهبود واکنش به بلایای طبیعی هستند.

رؤسای سازمان‌های واکنش اضطراری برای هر 6 کشور پس از نشستی در شهر ارومچی در غرب چین، توافقنامه همکاری امضا کردند.

این پیمان یک گروه کاری را برای کاهش خطرات و توسعه برنامه‌های مؤثرتر واکنش در بلایای طبیعی ایجاد می‌کند.

پایگاه تجاری قزاقستان به نقل از بیانیه وزارت مدیریت اضطراری چین (MEM) گفت: این مکانیسم به‌عنوان یک پلت فرم جدید برای تعمیق همکاری سودمند و عملی متقابل بین 6 کشور عمل خواهد کرد.

چین مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با پنج کشور آسیای میانه در زمینه مدیریت اضطراری است تا به ایجاد جامعه نزدیک‌تر چین و آسیای میانه با آینده مشترک کمک کند.

همچنین ممکن است مواردی برای جلوگیری از ترور و تأمین امنیت در این پیشنهاد وجود داشته باشد.

«وانگ ماندا» -نماینده وزارت مدیریت اضطراری چین- نشان داد که این توافقنامه برگزاری تمرین‌های واکنش اضطراری مشترک را برای رسیدگی به «حوادث» احتمالی مربوط به خطوط لوله نفت و گاز طبیعی پیش‌بینی می‌کند.

طی سال گذشته، به‌عنوان بخشی از همکاری مدیریت اضطراری چین و آسیای میانه، طرف چینی رویدادهای متعددی از جمله جلسات سطح بالا در مورد مدیریت اضطراری، کارگاه‌های آموزشی بهبود ایمنی صنعتی و تبادل تجربه برگزار کرده است.

رستم نظرزدا، مقام ارشد مدیریت بلایای تاجیکستان، این توافق را ستود و گفت که این توافق به «تعمیق فرآیندهای یکپارچه‌سازی و گسترش همکاری در زمینه کاهش خطر بلایا کمک می‌کند.»

گزارش بانک جهانی که در اواخر سال 2023 منتشر شد اشاره کرد که آسیای میانه منطقه‌ای است که «به‌شدت در معرض خطرات طبیعی، به‌ویژه سیل، زلزله و رانش زمین قرار دارد.»

این گزارش می‌افزاید: «میانگین جمعیت متأثر از سیل در این کشورها سالانه تقریباً یک میلیون نفر است، این در حالی است که میانگین سالانه جمعیت متأثر از زلزله در جهان تقریباً 2 میلیون نفر است.»

در اوایل سال جاری، سیل در سراسر آسیای میانه ده‎ها هزار شهروند را آواره کرد و خسارات مالی زیادی به بار آورد.