loader image

جستجو

China is aggressive in the chip war

فارن افرز:
چین در جنگ تراشه تهاجمی می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» درمطلب تازه خود با اشاره به قانون بایدن برای کنترل‌های صادراتی گسترده برای محدود کردن توانایی چین،‌ تاکید کرد: دولت چین نه تنها پردازنده‌های پیشرفته را دو برابر می‌کند، بلکه در تولید تراشه‌های قدیمی و طراحی تراشه نیز رقابتی‌تر می‌شود

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «هوآنگ» «درکسل» نوشت:برنامه دولت بایدن برای آمریکا برای کنترل آینده محاسباتی هرگز آسان نبود، اما حداقل قرار بود ساده باشد:

استراتژی منع دسترسی چین به گروه محدودی از نیمه‌هادی‌های پیشرفته و در عین حال ارتقاء قابلیت‌های تراشه در داخل.

در ماه آگوست سال 2022، جو بایدن قانون تراشه و علم را برای تقویت تولید تراشه‌های پیشرفته آمریکا امضا کرد.

دو ماه بعد، کاخ سفید کنترل‌های صادراتی گسترده‌ای را معرفی کرد که برای محدود کردن توانایی چین برای خرید یا ساخت پیچیده‌ترین پردازنده‌های کامپیوتری طراحی شده بود.

سال‌هاست که نیمه‌رساناها در قلب اقتصاد جهانی قرار داشته‌اند و در هیچ کجا بیشتر از چین، جایی که واردات تراشه‌ها از واردات نفت بیشتر است، نبود.

ریزتراشه‌هایی با پیچیدگی‌های متفاوت در همه دستگاه‌های روزمره وجود دارند، اما تراشه‌های فوق‌العاده پیشرفته که در کنترل‌های صادراتی بایدن مورد هدف قرار گرفته‌اند، از نظر تأثیر بزرگ‌تر بی‌نظیر هستند.

تراشه‌های مورد بحث که برای گسترش ابررایانه‌های پیشرفته و هوش مصنوعی بسیار مهم هستند، نقش مهمی در ساخت اکوسیستم هوش مصنوعی آینده چین ایفا می‌کنند و مزایای قابل‌توجهی برای اقتصاد، سیستم‌های تسلیحاتی و دستگاه‌های نظارتی چین به ارمغان می‌آورند.

یک سال پس از اعلام کنترل صادرات، پکن در حال پیچیده کردن طرح واشنگتن است.

دولت چین نه تنها پردازنده‌های پیشرفته را دو برابر می‌کند، بلکه در تولید تراشه‌های قدیمی و طراحی تراشه نیز رقابتی‌تر می‌شود و تهدید می‌کند از مزایای آمریکا استفاده کند.

وابستگی به نیمه‌هادی‌های چینی با توجه به واکنش چین به آمریکا این احتمال وجود دارد که واشنگتن مجبور شود جنگ تراشه‌ها را در دو جبهه مختلف به راه بیندازد: گسترش محدودیت‌های صادراتی برای تولید تراشه‌های پیشرفته و هم‌زمان به مزیت رو به رشد چین در تولید نیمه‌رساناهای قدیمی و طراحی تراشه.

دولت بایدن گفته است که استراتژی «حیاط کوچک، حصار بلند» را برای محافظت از فناوری‌های حیاتی اتخاذ می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در ماه اکتبر سال 2022 گفت: «نقاط خفه‌کننده برای فناوری‌های پایه باید در داخل آن حیاط باشد و حصار باید بلند باشد». فرآیندهای تراشه‌سازی خاصی است که تعیین می‌کند طراحان با چه شدتی می‌توانند مدارها را روی تراشه‌های خود بسته‌بندی کنند. به‌طور کلی، هر چه گره فرآیند کوچک‌تر باشد، تراشه قدرتمندتر است.