loader image

جستجو

China is rebuilding the Pacific region

دیپلمات:
چین در حال بازسازی منطقه اقیانوس آرام است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیپلمات» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه چین در حال بازسازی منطقه اقیانوس آرام است،‌ نوشت: حل و فصل توافق منطقه‌ای چین و تولد دوباره مجمع جزایر اقیانوس آرام به ما اجازه می‌دهد تا بر رویدادهای شناخته‌شده آتی تمرکز کنیم.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دیپلمات درمطلب تازه خود به‌قلم « پاتریسیا اوبراین» نوشت: در پی تلاش جسورانه چین برای ترسیم مجدد نقشه ژئوپلیتیکی منطقه، تحولات مهمی در اقیانوس آرام رخ خواهد داد. هدف چین، ایجاد بلوکی از کشورهای جزیره چین-اقیانوس آرام است.

تنها در اوایل فوریه بود که دولت بایدن به دلیل  استفاده نکردن از مزیت قراردادهای اتحادیه آزاد در اقیانوس آرام مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا مذاکرات بین آمریکا و ایالات فدرال میکرونزی، پالائو، و جمهوری جزایر مارشال  از زمان روی کار آمدن دولت در ژانویه 2021 پیشرفتی نداشته است.

با کاهش محدودیت‌های مسافرتی مرتبط با کووید-19 در منطقه، وقایع با سرعتی چشمگیر رخ داد.

اولین سفر بزرگ توسط «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه کاخ سفید- انجام شد که در اواسط فوریه از این منطقه بازدید کرد تا نشان دهد که  آمریکا واقعاً جزو ملت اقیانوس آرام و در تلاش برای ارتقاء و تعامل منطقه‌ای خود است.

در اواخر ماه مارس، دولت جزایر سلیمان، پس از افشای پیش‌نویسی در رسانه‌های اجتماعی، اعلام کرد که در حال بررسی چارچوب  توافق با چین است.

این توافق گسترده موجی از شوک را در منطقه ایجاد کرد. واضح بود که چین در حال دور زدن کاخ سفید  و متحدش استرالیا بود. این کشور در آستانه تضمین یک دژ بسیار مهم برای ایجاد توسعه در اقیانوس آرام بود. هیأت‌هایی از استرالیا برای جلوگیری از این امر فرستاده شدند و آمریکا اعلام کرد که طی چند هفته آینده یک دیدار در سطح بالا انجام خواهد داد. با این حال، قبل از ورود هیئت آمریکایی، توافقنامه در 31 مارس امضا شد. اتهامات شدید و تندی اتفاق افتاد، به ویژه در استرالیا، که در بحبوحه یک کارزار انتخاباتی تلخ و پرمخاطره بود که سبب تهدید امنیت ملی، سیاست تغییرات آب‌و‌هوا و روابط جزایر اقیانوس آرام می‌شد.

«لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- در سخنرانی خود در در سنگاپور در 11 ژوئن، اقداماتی، از جمله افزایش تنش در تنگه تایوان را مطرح کرد.

آستین برای اولین بار با همتای چینی خود، «وی فنگه» ملاقات کرد. ریچارد مارلز، وزیر دفاع جدید استرالیا در سخنرانی خود در اجلاس، لحن بسیار متفاوتی نسبت به چین داشت و گفت: «چین  این‌جا را  ترک نمی‌کند و همه ما باید با هم زندگی کنیم و امیدواریم با هم پیشرفت کنیم.» برای نیوزیلند، رویدادهای اخیر اقیانوس آرام  فعال شدن در این منطقه را توجیه کرده است.

با توجه به رویدادهای مهمی که در هفته‌های اخیر اقیانوس آرام را فراگرفته است، تقریباً مطمئن هستیم که هفته‌های آتی نیز پر تنش خواهد بود. حل و فصل توافق منطقه‌ای چین و تولد دوباره مجمع جزایر اقیانوس آرام به ما اجازه می‌دهد تا بر رویدادهای شناخته‌شده آتی تمرکز کنیم.

در حالی که ممکن است در حال حاضر فضای تنفسی در اقیانوس آرام بوجود آمده باشد، کار دشواری باقی مانده است. برای استرالیا و آمریکا، ادامه این حرکت بسیار مهم است وایجاد روابط به زمان نیاز دارد.

با وجود این همه نشانه از علاقه به این اقدام، مردم اقیانوس آرام هنوز باید متقاعد شوند که این اقدامات پایدار باقی بماند.