loader image

جستجو

China is on the way to become the largest mediator in West Asia

دی  دابلیو:
چین در مسیر بزرگ‌ترین میانجی‌ غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دی  دابلیو» در یادداشت خود با اشاره به  اینکه چین در مسیر بزرگ‌ترین میانجی غرب آسیا، است، تاکید کرد: مهم‌ترین منافع پکن در ‌‌‌‌غرب‌آسیا، دستیابی به منابع و بازارهایی است که شامل منابع اقتصادی و سیاسی می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دی دابلیو در یادداشت خود به‌قلم «ویلیام یانگ» نوشت: چین در هفته‌های اخیر جذابیت دیپلماتیک خود را در ‌‌‌‌غرب‌آسیا افزایش داده است و خود را به‌عنوان یک صلح‌ساز بین رقبای دیرینه در منطقه معرفی کرده است.

پکن پس از میانجیگری یک توافق مهم، کمک به ایران و ‌‌عربستان برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک در 6 آوریل، اکنون در تلاش است تا مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تسهیل کند.

‌به‌دنبال تماس با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی، وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، با تأکید بر مذاکرات صلح و اجرای راه‌حل دو کشوری، از همه طرف‌ها خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و در عین حال سعی کنند خود نگهداری کنند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه چین، ریاض المالکی طی تماس تلفنی با شین از تلاش چین برای تسهیل ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران قدردانی کرد و گفت که این نشان‌دهنده نقش چین به‌عنوان یک کشور بزرگ مستقل است.

در میان اکثر کشورهای منطقه، مشارکت چین در حمایت از ثبات، امنیت و توسعه در منطقه استقبال خواهد شد و پکن اختلافات طولانی‌مدت بین کشورهای مختلف را بی‌ثبات‌کننده و به‌طور بالقوه برای منافع تجاری بلندمدت خود مخاطره‌آمیز می‌داند.

«داون مورفی» -دانشیار استراتژی امنیت ملی- می‌گوید: مهم‌ترین منافع چین در ‌‌‌‌غرب‌آسیا، دستیابی به منابع و بازارهایی است که شامل منابع اقتصادی و سیاسی می‌شود.

چین انگیزه‌ای برای حل و فصل این اختلافات دارد، زیرا می‌تواند از ثبات در منطقه بهره‌مند شود و علاوه بر این، خدمت به‌عنوان یک میانجی، به چین این فرصت را می‌دهد تا نشان دهد که قدرت بزرگی است که می‌خواهد به صلح و ثبات در ‌‌‌‌غرب‌آسیا کمک کند.

قبل از توافق پیشگامانه بین ایران و عربستان، چین برای مدت طولانی یکی از شرکای تجاری کشورهای غرب‌آسیا بوده است و بین سال‌های 2005 تا 2022 بیش از 273 میلیارد دلار (250 میلیارد یورو) در منطقه سرمایه‌گذاری و خرید و فروش انجام داده است؛ ابتکار جاده، پروژه زیرساختی شاخص جهانی چین که در سال 2013 آغاز شد، همچنین به پکن اجازه داد تا نفوذ خود را در سراسر منطقه گسترش دهد.