loader image

جستجو

China pushes Marcos deeper into the arms of America

آسیا تایمز:
چین مارکوس را عمیق‌تر به آغوش آمریکا سوق می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «آسیا تایمز» در یادداشتی با اشاره به آزار و اذیت کشتی‌های تدارکاتی فیلیپینی توسط گارد ساحلی چین، نوشت: چرخش سیاست خارجی دولت مارکوس به سمت آمریکا، چین را غافلگیر کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه آسیا تایمز در یادداشتی به‌قلم «ریچارد حیدریان» نوشت: «فردیناند مارکوس جونیور» -رئیس‌جمهور فیلیپین- در پاسخ به سؤالی درباره درخواست اخیر چین برای حذف کشتی زمین‌گیر‌‌شده یواس‌اس هارنت کاونتی (ال‌اس‌تی-۸۲۱) از کشتی مورد مناقشه گفت: «من از چنین ترتیبات یا توافقی اطلاع ندارم که فیلیپین کشتی خود را از قلمرو خود خارج کند.»

رئیس‌جمهور فیلیپین در پاسخ به ادعاهای وزارت خارجه چین در روز 7 آگوست پس از یک حادثه بزرگ دیگر در منطقه دریایی مبنی بر اینکه مانیل چندین بار قول داده بود کشتی یواس‌اس هارنت کاونتی را دور کند، انجام شد و گفته شد که «اما هنوز اقدامی نکرده است».

در آخر هفته، مقامات فیلیپین فیلمی را منتشر کردند که نشان می‌دهد کشتی‌های گارد ساحلی چین کشتی‌های تدارکاتی فیلیپینی را در حال نزدیک شدن به جزیره مرجانی توماس شول، جایی که گروهی از تفنگداران دریایی فیلیپین بر فراز کشتی زنگ‌زده و نیمه غرق‌شده مستقر کرده‌اند، مسدود کرده و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

چین ممانعت از عرضه مجدد مواد غذایی و آب را رد کرده است، اما از آخرین اقدام خود با متهم کردن مانیل به تلاش برای انتقال مصالح ساختمانی به این منطقه دفاع کرده است.

درحالی‌که چین درگیر فعالیت‌های احیای عظیم در دریای مورد مناقشه بوده است، درعین‌حال با هرگونه تلاش مشابه توسط کشورهای مدعی رقیب مخالفت کرده است.

این نیروگاه آسیایی همچنین با تلاش‌های اخیر فیلیپین برای گسترش همکاری نظامی با آمریکا تحت توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته (EDCA) مخالفت کرده است.

توافقنامه اخیراً به نیروهای آمریکایی دسترسی چرخشی به پایگاه‌های فیلیپین، از جمله تأسیسات استراتژیک واقع در نزدیکی تایوان، می‌دهد.

گمانه‌زنی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است درنهایت به‌دنبال طرح سلاح‌هایی باشد که به سمت چین در خاک فیلیپین هستند.

در مواجهه با آزار و اذیت فزاینده کشتی‌های چینی در دریای چین جنوبی، سناتورهای ارشد و شخصیت‌های سیاسی فیلیپین از مارکوس خواستار اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تر در قبال پکن هستند.

با همه نشانه‌ها، چرخش سیاست خارجی دولت مارکوس به سمت آمریکا، چین را غافلگیر کرده است.

مارکوس تنها چند هفته پس از یک بازدید دولتی برجسته از پکن، یک توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته با آمریکا را نشان داد. ماه‌ها بعد، او به کاخ سفید و پنتاگون سفر کرد تا روابط دفاعی دوجانبه را بیشتر ارتقا بخشد.

مطمئناً، رئیس‌جمهور فیلیپین بارها به‌دنبال اطمینان دادن به چین با تعهد به این بود که مقرهای توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته توسط پنتاگون مسلح نمی‌شوند.

مقامات ارشد دفاعی او همچنین نزدیکی برخی از مقرهای توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته به سواحل جنوبی تایوان را کم‌اهمیت جلوه دادند و تأکید کردند که توسعه قابلیت‌های دفاعی فیلیپین تمرکز اصلی همکاری رو به رشد با آمریکا است.

بااین‌حال، اظهارات عمومی نشان می‌دهد که چین متقاعد نشده است.

«رودریگو دوترته،» -رئیس‌جمهور سابق- در یک چالش مستقیم با مأموریت مارکوس، دعوتی را برای دیدار با رهبران ارشد چین از جمله شی جین پینگ برای میانجی‌گری در افزایش تنش‌ها در پکن پذیرفت.

در ماه‌های اخیر، رئیس‌جمهور سابق محبوب هیچ فرصتی را برای انتقاد از سیاست خارجی طرفدار آمریکا، به‌ویژه توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته تقویت‌شده، به‌عنوان تحریک‌آمیز غیرضروری نسبت به چین و بالقوه برای حاکمیت فیلیپین از دست نداده است.