loader image

جستجو

China may be the big winner of the Ukraine war

ام‌اس‌ان:
چین ممکن است برنده بزرگ جنگ اوکراین باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ام‌اس‌ان» در گزارش تازه خود از احتمال اینکه چین ممکن است برنده بزرگ جنگ اوکراین باشد، خبر داد و تاکید کرد: اگر پوتین در جنگ خود پیروز شود، شی شریکی دارد که در برابر غرب منفور به پیروزی رسیده و قدرت جهانی رژیم‌های خودکامه را ارتقا می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه ام‌اس‌ان در گزارش تازه خود به‌قلم «مایکل شومان» خبرداد: «شی جین پینگ» -رهبر چین- در اجلاس بین‌المللی اخیر با حمایت سوئیس که هدف آن حل مسالمت‌آمیز جنگ روسیه علیه اوکراین است، غایب بوده است.

او به فقدان نمایندگی مناسب در این اجلاس از جمله حزب روسی و روابط نزدیک خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد.

تمرکز در پایتخت‌های غربی اکنون بر نقش چین ‌به‌عنوان تسهیل‌کننده تلاش‌های جنگی روسیه متمرکز است که با منافع شی جین ‌پینگ سازگار است.

این رویکرد به شی اجازه می‌دهد تا سیستم امنیتی جهانی تحت رهبری آمریکا را که قصد نابودی آن را دارد، آزاد و نظم جهانی با محوریت چین را جایگزین آن کند.

او می‌تواند کار سنگین حل بحران اوکراین را به واشنگتن بسپارد و در عین حال از آن برای منافع چین بهره‌برداری کند. این رویکرد هم مؤثر و هم بدبینانه به نظر می‌رسد.

اگر پوتین در جنگ خود پیروز شود، شی شریکی دارد که در برابر غرب منفور به پیروزی رسیده و قدرت جهانی رژیم‌های خودکامه را ارتقا می‌دهد.

حتی اگر پوتین نتواند چنین پیروزی آشکاری را تضمین کند، شی به روسیه کمک خواهد کرد تا آمریکا و متحدانش را از منابع نظامی و مالی تخلیه کند، در حالی که کشور ضعیف اما غنی پوتین را به مدار چین نزدیک خواهد کرد.

حمایت چین از روسیه توسط رهبران «گروه هفت» مورد انتقاد قرار گرفته است، آن‌ها ادعا می‌کنند که این حمایت مسکو را قادر می‌سازد تا جنگ را ادامه دهد و از پکن می‌خواهند که ارسال قطعات و تجهیزاتی را که ممکن است در تسلیحات روسی ختم شود، متوقف کند.

«زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که حمایت چین از روسیه جنگ را طولانی‌تر می‌کند که برای کل جهان بد است.

در حالی که سیاست‌گذاران بر این باورند که چین مستقیماً از جنگ پوتین با تأمین تسلیحات به نیروهای مسلح روسیه حمایت نکرده است، چین نمی‌تواند از مسئولیت کمک غیرمستقیم به پوتین با حمایت از اقتصاد تحت تحریم روسیه فرار کند.

مجموع تجارت بین دو کشور در سال 2023 به رکورد 240 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 26 درصد افزایش داشت. بخش مالی چین برای دور زدن شبکه بانکداری بین‌المللی «سوئیفت» که برخی از بانک‌های روسی به دلیل تحریم‌های غرب ممنوع شده‌اند، سیستم پرداخت روبل روسیه-یوآن چین را توسعه داده است

. این تجارت به یک راه نجات برای روسیه تبدیل شده است، ‌به‌طوری که کالاهای چینی 38 درصد از کل واردات روسیه و 31 درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهند.

حمایت چین از روسیه بخشی از یک استراتژی بلندمدت ژئوپلیتیکی برای بازسازی نظم جهانی کنونی تحت سلطه آمریکا و متحدانش است.

شی، پوتین را ‌به‌عنوان یک شریک حیاتی در کارزار خود برای ایجاد یک بلوک جایگزین از کشورهای در حال توسعه می‌بیند که چین بتواند در برابر قدرت‌های غربی رهبری کند.

این استراتژی ممکن است برای حل و فصل یک جنگ دور در اروپا بسیار مهم به نظر برسد، اما انگیزه‌های شی در جهت مخالف است و اقتصاد روسیه را حفظ و جنگ پوتین را طولانی می‌کند.

این رویکرد در بحران غزه نیز دیده می‌شود، جایی که پکن از آرمان فلسطین برای جلب نظر هواداران عرب حمایت می‌کند و سیاست آمریکا را مسئول این آشفتگی می‌داند، اما با تکیه بر واشنگتن برای رهبری مذاکرات برای دست‌یابی به راه‌حل.