loader image

جستجو

An engine of an unmanned aerial vehicle (UAV), what Ukrainian authorities consider to be an Iranian made suicide drone Shahed-136, are seen found after Russian strike on fuel storage facilities, amid Russia's attack on Ukraine, in Kharkiv, Ukraine October 6, 2022. REUTERS/Vitalii Hnidyi

بیزنس اینسایدر:
 چین موتور پهپاد انتحاری در اختیار ایران می‌گذارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «بیزنس اینسایدر» نوشت: موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در پژوهش جدید خود به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد برخی پهپادهای ایرانی سرنگون‌شده در اوکراین دارای موتورها و قطعات چینی با مدل غربی بوده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه «بیزنس اینسایدر» در گزارش تازه خود نوشت: کارشناسان اخیرا پی برده‌اند که چین موتورها، قطعات و طرح‌های پهپادهای تولید کمپانی‌های غربی را از طریق فرایند «مهندسی معکوس» بازتولید می‌کند.

برخی از آن‌ها را برای استفاده در پهپادهای انتحاری که تهران برای شرکت در جنگ اوکراین به روسیه می‌فرستد، در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

به گزارش روزنامه «بیزنس اینسایدر»، «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در پژوهش جدید خود به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد برخی پهپادهای ایرانی سرنگون‌شده در اوکراین دارای موتورها و قطعات چینی با مدل غربی بوده‌اند.

برای مثال، موتوری که در پهپاد «شاهد-136» به کار رفته را کمپانی چینی

«Beijing MicroPilot Flight Control Systems» ساخته است.

این موتور کپی چینی موتوری است که شرکت آلمانی «Limbach Flugmotoren» می‌سازد.

موتور پهپاد «شاهد-131» ساخت خود ایران است، اما کپی مهندسی معکوس‌شده یک موتور دیگر ساخت شرکت مذکور چینی است که خود بر اساس یک طرح بریتانیایی ساخته شده است.