loader image

جستجو

China and Russia are looking to gain benefits from Iran and Saudi Arabia

نیوزویک:
چین و روسیه به دنبال کسب منفعت از ایران و عربستان هستند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» نوشت: بلوک‌های متمرکز بر امنیت و اقتصاد در شرق به رهبری پکن و مسکو به دنبال جذب اعضای جدیدی به نفع خود هستند که شامل ایران و عربستان می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، نشریه نیوزویک در مطلب تازه خود به‌قلم « تام اوکانر» نوشت: چراغ سبز ناتو برای پیوستن فنلاند و سوئد به این پیمان، بزرگ‌ترین توسعه این ائتلاف نظامی غربی تحت رهبری آمریکا طی چند دهه اخیر است.

در همین حال، گروه هفت که متشکل از اعضای ناتو و ژاپن به‌عنوان متحد آمریکاست، سمت و سوی سخت‌تری را در قبال روسیه و چین پذیرفته است.

با این حال، بلوک‌های متمرکز بر امنیت و اقتصاد در شرق به رهبری پکن و مسکو به دنبال جذب اعضای جدیدی به نفع خود هستند که شامل ایران و عربستان می‌شود.

این دو کشور از رقبای با نفوذ در غرب آسیا هستند و مشارکت‌شان برای همکاری در این جبهه جدید می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر توازن ژئوپلیتیک داشته باشد.

دو نهاد مورد بحث، سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس هستند.

ایران پیش از این عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود، اما روند عضویت رسمی آن در جریان آخرین نشست سران این سازمان در سپتامبر گذشته آغاز شد.

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور به دنبال پیوستن به بریکس است.

گزارش شده که عربستان نیز درخواست عضویت خود را به بریکس ارائه کرده، چنان که «سرگئی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- این موضوع را در اواخر می و در جریان سفرش به این پادشاهی افشا کرد.

این حرکت از نظر ریاض احتمالا به این معنا نیست که اقدامی بر علیه روابط نزدیکی باشد که طی دهه‌های گذشته با واشنگتن داشته، بلکه بیشتر مربوط به موقعیت خودش به‌عنوان بازیگری مستقل است.

«محمد الحامد» -ریاست گروه نخبگان سعودی در ریاض- به نیوزویک گفت: «این الحاق و در صورت پیوستن سعودی به آن، باعث ایجاد توازن در نظام اقتصادی می‌شود، به خصوص که پادشاهی عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان و عضو گروه 20 است.»

این رویکرد کاملا در تضاد با واشنگتن است که از طریق فهرست در حال رشد تحریم‌ها مرتبا مانع کشورهای مخالف خود می‌شود.

ایران از جمله این کشورهاست که تحت فشار تحریمی آمریکا قرار دارد.

ناامیدی از تغییر در سیاست واشنگتن باعث شده تا تهران به شکل فزاینده‌ای به دنبال شراکت‌های استراتژیک باشد و این شراکت را با پکن و مسکو افزایش داده است.

این بدان معنا نیست که این دو بلوک ماهیت ضد غربی دارند.

ایران نیز مثل عربستان از ذخایر نفت و گاز برخوردار است که باعث می‌گردد شریک استراتژیک مهمی باشد، به خصوص با توجه به اینکه به واسطه تحریم‌های غرب علیه روسیه و رقابت شدید بین پکن و واشنگتن، اصطکاک شدیدی بر سر انرژی جهانی به وجود آمده است.

به گفته «اخیل رامش» -عضو انجم اقیانوس آرام- مستقر در هوایی، مشکل انرژی از جمله دلایل کلیدی است که باعث می‌شود پیوستن ایران و عربستان به بریکس «دستاور مهمی» برای این سازمان باشد.

ذخایر نفت تهران و ریاض باعث می‌شود تا بریکس برای به مبارزه طلبیدن سلطه دلار بر نظام مالی جهان دست قوی‌تری داشته باشد، چنان که رامش می‌گوید؛ «برای اینکه بتوانید جایگزینی برای دلار آمریکا به‌عنوان ذخیره ارزی جهانی داشته باشید، باید کالاهای بیشتری صادر کنید. به خصوص کشورهای صادرکننده نفت خریدار این ایده هستند.»

چین و روسیه توانایی خود را برای گرد هم آوردن دشمنان زیر یک پرچم مشترک نشان داده‌اند چنان که این توانایی در پنج سال قبل و با پذیرش هم‌زمان هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگ‌های دیده شد.