loader image

جستجو

China and Russia targeted the financial system of the West

دیپلمات:
چین و روسیه سیستم مالی غرب را هدف قرار دادند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیپلمات» در مطلب خود با اشاره به اینکه چین و روسیه سیستم مالی غرب را هدف قرار دادند، نوشت: فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB) در 10 مارس 2023، آشکارا الهام‌بخش تلاش‌های بیشتر روسیه و چین برای ترویج یک سیستم مالی جهانی جدید بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دیپلمات در مطلب خود به‌قلم «کایل والتر» «همسینی هریهاران» نوشت: در دهه گذشته، تعمیق همکاری‌های دیجیتالی بین روسیه و چین نشان‌دهنده همگرایی در کمپین‌های تبلیغاتی و ارائه اطلاعات نادرست آن‌ها بوده است.

اکنون با در نظر گرفتن مسئله اوکراین، این تلاش‌ها هدف جدیدی را به خود اختصاص داده‌اند و آن‌هم سیستم مالی غرب است.

در حالی‌ که همیشه صحبت‌هایی در مورد سیستم دولتی و مالی ایده آلی از رسانه‌های مورد حمایت دولت وجود دار.

فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB) در 10 مارس 2023، آشکارا الهام‌بخش تلاش‌های بیشتر روسیه و چین برای ترویج یک سیستم مالی جهانی جدید بود.

کانال‌های تلگرامی روسیه داستان‌هایی را در مورد از دست دادن بخشی از صندوق بازنشستگی توسط دولت سوئد بزک کردند و ادعا کردند که این یک بانک «روس‌هراسی» است زیرا حساب‌های روسیه را بسته است.

اخبار چینی در ویبو (Weibo) ادعا کردند که شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) سپرده‌های شعبه جزایر کیمن (SVB) را برای محافظت از مصرف‌کنندگان آمریکایی و هدف قرار دادن سهامداران «آسیایی» توقیف کرده است.

پس از اینکه شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی مجبور به درخواست کمک از دولت سوئیس شد؛

کانال‌های روسی ادعا کردند که این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه روسیه شکست‌ خورده است.

افراد بانفوذ در بخش تبلیغات و اطلاعات نادرست روسیه ادعا کردند که در صورت عدم مداخله، بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی و عرب به دلیل ترس از فروپاشی کامل یک سیستم در حال تزلزل، پول خود را بیرون می‌کشند.

اخبار چینی در ویبو نیز مدعی شدند که آمریکایی‌ها و اروپایی‌های ثروتمند حساب‌های خود را پس از سقوط بانک‌های غربی به هنگ‌کنگ منتقل کردند.

یکی از بحث‌های اصلی رسانه‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست روسی و چینی این است که باید یک سیستم بانکی جایگزین برای دور زدن فساد و ناکارآمدی غرب ایجاد شود. این حرکت پیشنهادی به سمت سیستم «بریسک محور» در میان کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

ایده صندوق پول آسیایی مورد قبول بسیاری از کشورهای در حال توسعه است تا از دلار استفاده نشود. بسیاری از کشورهای در حال توسعه که تحت تأثیر تحریم‌های ثانویه تجاری قرار گرفته‌اند، به یوان به‌عنوان جایگزین روی آورده‌اند.

یکی از جنبه‌های مهم گفتمان فعلی در مورد دلارزدایی، تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از جنگ اوکراین است. گلوبال تایمز ادعا کرد که در 70 درصد از معاملات تجاری چین و روسیه از یوان و روبل استفاده می‌شود. چینی‌ها بر لزوم دور شدن از هارمونی دلار تأکید کرده‌اند، زیرا آن را ابزار هوس‌های سیاست خارجی غرب و آمریکا می‌دانند.

از آنجایی که تمام رسانه‌های اجتماعی برای سیاست‌های تعدیل محتوایی قوی‌تر تلاش می‌کنند و دولت‌های غربی تلاش می‌کنند نفوذ کشورهایی مانند روسیه و چین را مهار کنند، اقتصاد احتمالاً به کانون اصلی این کمپین‌ها تبدیل خواهد شد.

دولت‌ها و رهبران بخش خصوصی به‌طور یکسان باید سیاست‌ها و رویه‌هایی را برای مبارزه با تمرکز رو به افزایش تبلیغات و اطلاعات نادرست در چنین نهاد مهمی ایجاد کنند، به‌خصوص که تغییرات قابل توجهی در احساسات عمومی ناشی از این نوع کمپین‌ها می‌تواند باعث آسیب فوری به قیمت سهام و سلامت کلی بازار شود.