loader image

جستجو

A nuclear South Korea is a dangerous mistake

فارن پالیسی:
کره جنوبی هسته‌ای یک اشتباه خطرناک است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت خود با اشاره به اینکه کره جنوبی هسته‌ای یک اشتباه خطرناک است، نوشت: تعقیب این تسلیحات توسط سئول بی‌جهت برخی از مهمترین روابط ژئوپلیتیکی این کشور را از بین می‌برد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت خود به‌قلم «ارنست مونیز» نوشت: جو بایدن این هفته برای آماده شدن برای دیدار با «یون سوک یول» -رئیس‌جمهور کره‌جنوبی-کار سختی پیش روی خود دارد.

این کشورها با تهدیدهای مشترک یک کره شمالی هسته‌ای با توانایی فزاینده و همچنین افزایش قدرت هسته‌ای قابل‌توجه چین روبرو هستند.

نیاز به همکاری نزدیک در مورد این چالش‌ها و سایر چالش‌های بین‌المللی، از جمله جنگ روسیه در اوکراین و توسعه انرژی پاک برای تغییرات آب و هوایی، به‌شدت ضروری است.

به همین دلیل است که برخی در کره جنوبی ‌به‌طور علنی از این ایده که این کشور در حال توسعه تسلیحات هسته‌ای خود است، ابراز نگرانی می‌کند.

زمانی که یون در ژانویه گفت که اگر تهدید هسته‌ای کره شمالی افزایش یابد، کره جنوبی ساخت زرادخانه خود را در نظر خواهد گرفت، به این گروه پیوست.

او بعداً از این اظهارنظرها عقب‌نشینی کرد، اما آن‌ها توجه بین‌المللی را به خود جلب کردند، زیرا بسیار نادر است که کشوری، چه رسد به یک دموکراسی متحد با آمریکا، علناً درباره ساخت سلاح هسته‌ای فکر کند.

این تنها یون نیست که به گزینه هسته‌ای فکر کرده است. «اوه سه هون» -شهردار سئول- و یکی از رقبای احتمالی ‌‌ریاست‌جمهوری آینده، خواستار توسعه این سلاح‌ها برای رفع نیازهای امنیتی کره جنوبی شد.

برخی از قوی‌ترین صداهای حامی سلاح‌های هسته‌ای از اندیشکده‌های برجسته کره جنوبی سرچشمه می‌گیرند.

نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که مردم از یک زرادخانه هسته‌ای بومی حمایت می‌کنند، اگرچه با نفوذ ریسک‌های منفی در بحث عمومی، این وضعیت می‌تواند تغییر کند.

به چند نظرسنجی و اظهارات شهروندان نباید اعتبار بیش از حد داده شود، اما صحبت‌های سست رهبران عواقبی دارد و زمان آن رسیده است که اگر کره جنوبی می‌خواهد به ایفای نقش رهبری اصلی در سیستم جهانی ادامه دهد، سخت‌گیری‌ها را افزایش دهد. بایدن برای روشن کردن این موضوع باید از اجلاس آتی استفاده کند.

تهدیدها برای کشور یون واقعی هستند، اما برنامه تسلیحات هسته‌ای کره جنوبی ‌‌راه‌حل نیست.

تعقیب این تسلیحات توسط سئول بی‌جهت برخی از مهمترین روابط ژئوپلیتیکی این کشور را از بین می‌برد

. این امر کره جنوبی را منزوی می‌کند، نقش آن را ‌به‌عنوان یک صادرکننده فناوری در اقتصاد جهانی به چالش می‌کشد، و هم ائتلاف آمریکا و کره جنوبی و هم نقش کره جنوبی را ‌به‌عنوان یک بازیگر اصلی ژئوپلیتیکی به خطر می‌اندازد، البته خطرات هسته‌ای در منطقه را افزایش می‌دهد.

بحث ‌‌هسته‌ای کره جنوبی، و روابط بازدارندگی گسترده آن با آمریکا، تنها با توجه به حمله روسیه به اوکراین پیچیده‌تر شده است.

برخی ناظران کره جنوبی این ادعای مشکوک را مطرح کرده‌اند که تهدیدات هسته‌ای پوتین مانع دخالت مستقیم نظامی آمریکا در اوکراین شده است و متعجب هستند که آیا ممکن است کره شمالی در صورت وارد شدن به درگیری علیه جنوب، از همان تاکتیک‌ها علیه آمریکا استفاده کند.

با وجود تلاش‌های قابل‌توجه دولت بایدن برای ترمیم آسیب‌ها، کره جنوبی در حال بررسی دقیق این موضوع است که آیا می‌تواند روی روسای جمهور آینده آمریکا برای حمایت از ائتلاف و تضمین امنیتی آن حساب باز کند یا خیر.