loader image

جستجو

Indo-West Asia-Europe Economic Corridor; Game changer

اوراسیا ریویو:
کریدور اقتصادی هند-غرب‌آسیا-اروپا؛ تغییردهنده بازی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در مقاله تازه خود ضمن اشاره به نشست سران گروه 20 که در دهلی نو برگزار شد، نوشت: دولت‌های هند، آمریکا، عربستان، اتحادیه اروپا، امارات، فرانسه، آلمان و ایتالیا یادداشت تفاهم را برای ایجاد کریدور اقتصادی هند- غرب‌آسیا - اروپا امضا کردند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در مقاله تازه خود به‌قلم «نیتیش آریا» نوشت: نشست سران گروه 20 هند که در دهلی‌نو برگزار شد، در بین تمامی اجلاس‌های قبلی این گروه یک اجلاس واقعاً تاریخی و موفق بوده است.

یکی از برنامه‌های ملموس این نشست، کریدور اقتصادی هند-غرب‌آسیا-اروپا (IMEC) است که بزرگ‌ترین کریدور اقتصادی است که دو قاره یعنی آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند.

دولت‌های هند، آمریکا، عربستان، اتحادیه اروپا، امارات، فرانسه، آلمان و ایتالیا یادداشت تفاهم را برای ایجاد کریدور اقتصادی هند- غرب‌آسیا – اروپا امضا کردند.

کریدور اقتصادی هند- غرب‌آسیا -اروپا ‌به‌عنوان یک شبکه حمل‌ونقل جامع متشکل از راه‌آهن و مسیرهای دریایی با هدف تقویت توسعه اقتصادی از طریق ارتقای ارتباط بین آسیا، خلیج‌فارس و اروپا در نظر گرفته می‌شود.

«نارندرا مودی» -‌‌‌‌‌‌نخست‌وزیر هند- گفت: از طریق مشارکت برای زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی (PGII)، ما می‌توانیم به کاهش شکاف‌های زیرساختی در کشورهای جهانی جنوب کمک کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا در مورد این اطلاعیه در پلتفرم اِکس می‌نویسد: من با افتخار اعلام می‌کنم که آمریکا، هند، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا یک توافق تاریخی برای کریدور اقتصادی جدید هند- غرب‌آسیا -اروپا نهایی کردند.

همه کشورهای فوق‌الذکر در مورد کریدوری توافق کردند که از هند شروع می‌شود و با یک خط کشتیرانی به امارات متصل می‌شود.

پس از آن، یک خط راه‌آهن از امارات، عربستان، به اسرائیل ساخته می‌شود و مجدداً از طریق خط کشتیرانی به بندر پیرئوس در یونان به بندر حیفا در اسرائیل متصل می‌شود و در نهایت با قطارهای باری اضافی به تمام کشورهای اروپایی متصل می‌شود. از طریق این کریدور اقتصادی، هند در آینده به راحتی با اروپا تجارت خواهد کرد.

این کریدور ممکن است راحت‌تر از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) کار کند که یک شبکه چند حالته به طول 7 هزار و 200 کیلومتر از مسیرهای کشتی، ریلی و جاده‌ای برای جابجایی بار بین هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای میانه و اروپاست.

کاخ سفید نیز در حال تبلیغ طرح این کریدور است و طرحی مناسب برای آن تهیه کرده است. به وضوح توضیح داده شده است که هر دو قاره سود خواهند برد و بنادر را در دو قاره متصل خواهند کرد.